FAQ

Welke instellingen voor Outlook en smartphones moet ik gebruiken?

Als je e-mail wilt ontvangen met bijvoorbeeld Outlook en smartphones moet je onderstaande instellingen gebruiken.

Let op, dit geldt alleen voor lokaal geïnstalleerde mail clients.
Voor Office 365 en Outlook.com raadpleeg je je account bij Microsoft.

Tussen { } zelf invullen (zonder { } ):

Naam: {uw naam}
E-mailadres: {uw e-mailadres}

IMAP/POP
Server inkomende mail : {hostnaam}
IMAP Poort: 993 met SSL
POP Poort: 995 met SSL
IMAP Gebruikersnaam: {uw e-mailadres}
IMAP Wachtwoord: {wachtwoord e-mailadres}

SMTP
Server uitgaande mail: {hostnaam}
SMTP Poort: 465 of 587 met SSL
Verificatie voor uitgaande mail: JA
SMTP Gebruikersnaam: {uw e-mailadres}
SMTP Wachtwoord: {wachtwoord e-mailadres}
Beveiligd SPA wachtwoord: NEE
SSL of TLS gebruiken: JA

Test je e-mail
Stuur een e-mail vanuit de webmail naar test@i24.nl met als onderwerp ‘Test’ en tekst ‘Test’
Ontvang je een reply met ‘Geslaagd’ dan werkt je mail account goed.

Ontvang je geen mail met een andere mail client dan moet het probleem gezocht worden in de instellingen van het apparaat.

Wat is ransomware?

Sinds enkele jaren neemt ook de dreiging van ransomware wereldwijd toe. Deze kwaadaardige software kan elke organisatie treffen die niet de juiste maatregelen heeft genomen. Ransomware is malware die de databestanden van gebruikers versleutelt, met als doel om deze later te ontsleutelen in ruil voor losgeld. In extreme gevallen blokkeert de ransomware de toegang tot het IT-systeem door ook systeembestanden te versleutelen die essentieel zijn voor de goede werking van het systeem. Gezien het destructieve karakter van ransomware-aanvallen is het vaak moeilijk om de logbestanden te herstellen en te achterhalen wat er daadwerkelijk is gebeurd.

Zorg er voor dat je computers, website en andere systemen altijd up to date zijn met de laatste versies en security updates!

Meer informatie:
Nationaal Cyber Security Center

Online beveiliging is de investering dubbel en dwars waard!

Hoe weet ik of ik nog een oud hostingpakket heb?

Log in op je controlpanel DirectAdmin. Zie je bovenaan in rode letters staan dat je moet upgraden dan heb je nog een oud pakket. Deze pakketten  voldoen niet meer aan de beveiligingsstandaarden en worden niet meer ondersteund.

Doordat oude php versies en applicaties worden verwijderd van onze servers kan het zijn dat je website offline is of binnenkort offline gaat. 

Heb je nog een oud hostingpakket dan worden mogelijk ook de protocollen in Outlook (of smartphone) niet meer worden ondersteund waardoor je geen e-mail meer kunt ontvangen of verzenden met Outlook of een smartphone.

Voorkom dat je website offline gaat

Ik kan geen mail meer verzenden met Outlook of smartphone. Hoe los ik dat op?

Als je geen mail meer kunt verzenden met outlook (of smartphone) dan kan dit verschillende oorzaken hebben.

  1. De mailservers van je pakket zijn gewijzigd.
    Blog: Wijziging mailservers
  2. Je mailbox is vol door een door jezelf ingestelde limiet.
    Hoe wijzig ik de grootte van mijn mailbox?
  3. Je bent over de limieten van je pakket.
    Controleer in je controlpanel of dat zo is en ruim oude bestanden en e-mail op.
    Of upgrade je pakket.
  4. Er is een update van Outlook geweest.
    Als je zelf niets hebt gewijzigd en voorheen werkte het wel gewoon, dan is er mogelijk een update van outlook geweest die de instellingen hebben overschreven en weer op default gezet heeft.
    Controleer je instellingen IMAP/SMTP enz.
  5. Je IP adres is geblokkeerd.
    Je IP adres is geblokkeerd door teveel onjuiste inlogpogingen.
    Je kunt hier je IP adres vinden. Geef dit door aan de klantenservice.
  6. Je account is suspended.
    Ga naar je website en kijk of deze is suspended.
    Mijn account is suspended. Wat is de oorzaak?
  7. Je gebruikt nog een oud hostingpakket
    Heb je nog een oud hostingpakket dan worden mogelijk de protocollen in Outlook (of smartphone) niet meer worden ondersteund.
    Hoe zie ik of ik nog een oud pakket heb?

Blog: Hoe voorkom ik dat mijn website offline gaat?

Hoe los ik ‘Your connection is not private’ op?

Krijg je in je browser de melding:

Your connection is not private

Dan kan dit verschillende oorzaken hebben:

  1. Mogelijk is je IP adres geblokkeerd.
  2. Je hebt SSL geactiveerd maar geen certificaat geïnstalleerd
  3. Je benadert DirectAdmin via een oude link: domeinnaam:2222. ipv hostname:2222

Neem contact op met de klantenservice

Hoe kan ik mijn domein doorsturen naar een andere host?

Er zijn 2 mogelijkheden die in DirectAdmin geregeld kunnen worden. Maar let op, het wijzigen van de locatie van de website betekent dat de 100% beveiliging van ons niet meer gegarandeerd is. Ook zal de webmail op de domeinnaam niet meer werken.

Domein doorsturen met Website Omleiding

Ga in DirectAdmin naar Website Omleiding

Klik op Nieuwe Omleiding Aanmaken

Vul bij Bestemmings URL het websiteadres in waar het domein naar toe moet geleid moet worden.

 

Domein doorsturen met een DNS A record

Ga DirectAdmin naar DNS Beheer en wijzig het A record WWW
Vul het IP adres van de host in waar de website staat

 

Hoe maak of herstel ik zelf een backup?

Het is verstandig voordat je wijzigingen aan je website maakt, of plugins of updates installeert eerst een eenmalige backup te maken.
Dit kan eenvoudig vanuit DirectAdmin.

Backup maken. Ga naar DirectAdmin > Geavanceerde functies > Backups Maken/Terugzetten.

Selecteer waarvan je een backup wilt maken en klik onderaan op BACKUP MAKEN
Je ontvangt per mail een bevestiging wanneer de backup gereed is.

Backup terugzetten. Ga naar DirectAdmin > Geavanceerde functies > Backups Maken/Terugzetten. 
Klik rechts op de link Backup Terugzetten

Selecteer de eerder gemaakte backup en klik eronder op HERSTELLEN.
Je ontvangt een e-mail als de backup is teruggezet.

Hoe werkt spamassasin?

Spamassassin in het kort

Spamassassin scant mail op elementen die het herkent als mogelijke kenmerken van spam, denk hierbij aan zaken als:

  • Een kleine hoeveelheid tekst in verhouding tot het aantal afbeeldingen of links in een mail
  • Een onderwerp van de mail dat alleen uit hoofdletters bestaat
  • Een ongeldig of afwezig DKIM-record (steeds meer partijen laten mail automatisch als spam tegenhouden als het geen DKIM heeft

Wanneer Spamassassin dit soort kenmerken ziet, geeft het een score voor dat kenmerk. De score is hoger wanneer het specifieke kenmerk vaak in spam terug komt. Spamassassin telt alle scores op en als het een vooraf ingestelde waarde bereikt, wordt de mail als spam tegengehouden.

Spammers proberen zich vaak uit te geven voor domeinen van derden door die te spoofen. Hoe bekender en vertrouwder de partij waar ze zich voor uitgeven, hoe groter de kans dat een ontvanger de spam leest.

DKIM wordt gebruikt om de validiteit van de afzender van e-mails te kunnen controleren. Bij het verzenden van e-mails wordt met DKIM een digitale handtekening meegestuurd. Deze wordt gecontroleerd door middel van de sleutel (of key) die in het DKIM-record is opgenomen. DKIM staat standaard ingesteld op je account.

 

Waar kan ik spam of verdachte e-mail melden?

Heeft u een e-mail ontvangen met verdachte linkjes of bijlagen?
https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/

Waarom krijg ik ineens heel veel spam?

De kans is groot dat je e-mailadres terecht is gekomen op een lijst met e-mail adressen die door verschillende spammers wordt gebruikt. Dat verklaart waarom je er steeds meer krijgt. Ze gebruiken allemaal dezelfde lijsten. Net daarom blijf je ook deze berichten krijgen, ook al heb je een aantal afzenders geblokkeerd.

Hoe kan ik spam voorkomen?

95% mailverkeer is spam

Inmiddels is ruim 95% van al het e-mailverkeer spam. Helemaal voorkomen is daardoor helaas niet mogelijk. Spammers proberen verder natuurlijk zoveel mogelijk manieren uit om spamfilters voor de gek te houden. Als je pas net een e-mailadres hebt aangemaakt, kan het zo zijn dat het filter je mailgedrag nog niet doorheeft. Het filter leert namelijk sneller naarmate je meer e-mail ontvangt. Het moet dus eerst een beetje op stoom komen.

Je kunt in het Control Panel bij de instellingen van het spamfilter verder nog blacklists aanmaken van mailadressen waarvan je geen mail meer wilt ontvangen. Je kunt daarbij ook mail van een compleet domein blokkeren door gebruik te maken van *@domeinnaam.nl of *@*.br om bijvoorbeeld alle mail afkomstig van .br-domeinnamen tegen te houden.

Consumentenbond: Spam voorkomen
  1. Mailadres niet online plaatsen. Ga voorzichtig om met je e-mailadres. …
  2. Selectief afmelden. …
  3. Gebruik webmail. …
  4. Ander e-mailadres. …
  5. Aliassen aanmaken en filteren. …
  6. Spamfilter. …
  7. Strenger Outlook. …
  8. Afbeeldingen blokkeren.

Lees artikel consumentenbond:
https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/spam-blokkeren-en-voorkomen

Rijksoverheid: Spam voorkomen
  1. Zet uw e-mailadres of telefoonnummer niet op sociale media, fora of op een andere website.
  2. Vraagt een bedrijf of organisatie om uw e-mailadres? …
  3. Meld u af voor ongevraagde berichten, of geef er geen toestemming voor (opt-out).
  4. Klik nooit op een link die u niet vertrouwt.

Lees artikel Rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/wat-doen-tegen-spam

Actueel spamoverzicht en melden spam bij de fraudehelpdesk
https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/

Ik krijg ik Outlook de melding “too long lines for transport”. Hoe los ik dat op?

Als u in Outlook de foutmelding ‘Bericht bevat regels die te lang zijn voor transport’ ziet, komt dit waarschijnlijk doordat de e-mailclient niet is geconfigureerd om zinnen correct af te ronden, vooral bij e-mails in HTML-indeling. Het omsluiten van lange regels tekst is belangrijk in de e-mailetiquette, omdat lange regels moeilijk leesbaar kunnen zijn.

Stappen om deze fout op te lossen:
Op het moment dat een e-mail of bericht regels bevat die buitensporig lang zijn, kan dit problemen veroorzaken met het bezorgproces en kan de server het bericht negeren, waardoor het blunderbericht ontstaat dat u heeft ervaren. Om dit probleem op te lossen, kunt u de volgende stappen proberen:

1- Breek lijnen handmatig:
Als u een e-mail verzendt, probeer dan de regels handmatig af te breken en limieten voor regeleinden in te sluiten. U schrijft en gebruikt bijvoorbeeld alinea-einden na een specifiek aantal tekens (ongeveer 65-70 tekens)

2- Gebruik een andere e-mailclient of applicatie:
Sommige e-mailclients of -applicaties kunnen natuurlijk lange regels omwikkelen zodat ze binnen de toegestane lengte passen. Als er een probleem ontstaat, probeer dan een andere e-mailserver te gebruiken om berichten te verzenden.

3- Controleer de e-mailserverinstellingen:
Als u een door uzelf gehoste e-mailserver gebruikt of toegang heeft tot serverinstellingen, controleer dan of er configuratieopties zijn met betrekking tot de maximale lijnlengte. Het aanpassen van deze instellingen kan helpen.

4- Bijlagen:
Als u bijlagen in uw e-mail opneemt, overweeg dan om bestanden te comprimeren of te zippen om de totale grootte van het bericht te verkleinen.

5- Formaat voor platte tekst:
Probeer het bericht indien mogelijk in een eenvoudig tekstformaat te verzenden in plaats van HTML te gebruiken, omdat e-mails met platte tekst doorgaans minder problemen hebben met de regellengte.

6- Inhoud inkorten:
Als geen van de bovenstaande opties werkt en u nog steeds met de fout te maken krijgt, moet u mogelijk de inhoud van uw bericht inkorten om de lengte ervan te verkleinen.

Demonstratie van het oplossen van deze fout:
Als u de oplossing voor het oplossen van dit probleem nog steeds niet begrijpt, vindt u hieronder een duidelijke stap-voor-stap demo

Allereerst moet u Outlook openen en op de optie "Bestand" klikken

Klik vervolgens op de knop “Opties”.

Nadat u op de knop Opties hebt geklikt, selecteert u “Mail”

Scroll in “Mail” omlaag naar de optie “Berichtformaat”.

v- Bekijk Tekst automatisch laten teruglopen op tekens, stel de tekenlimiet in tussen 65 en 70 en selecteer vervolgens OK

Ik ontvang geen e-mail meer met Outlook of smartphone, hoe los ik dat op?

Als je geen mail meer ontvangt met outlook (of smartphone) dan kan dit verschillende oorzaken hebben.

  1. De mailservers van je pakket zijn gewijzigd.
    Blog: Wijziging mailservers
  2. Je mailbox is vol door een door jezelf ingestelde limiet.
    Hoe wijzig ik de grootte van mijn mailbox?
  3. Je bent over de limieten van je pakket.
    Controleer in je controlpanel of dat zo is en ruim oude bestanden en e-mail op.
    Of upgrade je pakket.
  4. Er is een update van Outlook of je smartphone geweest.
    Als je zelf niets hebt gewijzigd en voorheen werkte het wel gewoon, dan is er mogelijk een update van outlook of je smartphone geweest die de instellingen hebben overschreven en weer op default gezet heeft.
    Controleer je instellingen IMAP/SMTP enz.
  5. Je IP adres is geblokkeerd.
    Je IP adres is geblokkeerd door teveel onjuiste inlogpogingen.
    Je kunt hier je IP adres vinden. Geef dit door aan de klantenservice.
  6. Je account is suspended.
    Ga naar je website en kijk of deze is suspended.
    Mijn account is suspended. Wat is de oorzaak?
  7. Je gebruikt nog een oud hostingpakket
    Heb je nog een oud hostingpakket dan worden mogelijk de protocollen in Outlook (of smartphone) niet meer worden ondersteund.
    Hoe zie ik of ik nog een oud pakket heb?

Blog: Hoe voorkom ik dat mijn website offline gaat?

Word ik zelf eigenaar van een domeinnaam bij jullie?

Zolang je de jaarlijkse houderschapskosten/registratiekosten blijft betalen blijf je volledig domeinnaamhouder van een geregistreerd domein.

Wat is een goede domeinnaam?

Een goede domeinnaam is kort, eenvoudig, uniek, specifiek!

Houd het kort
Hoe korter de domeinnaam, hoe beter
Kies 1 kernwoord (max. 10 karakters) = bijv: website.nl
of een korte zin (max.2-3 woorden) = bijv: websitemaken.nl

✔️  Gemakkelijk te onthouden.
✔️  Eenvoudig uit te spreken.
✔️  Ziet er professioneel uit.

Kies voor eenvoud
Maak het onderwerp direct duidelijk.
Kies een eenvoudige domeinnaam.

Gebruik alleen letters.
Voorkom het gebruik van het koppelteken (-)
Voorkom afkortingen.
Gebruik niet het cijfer “0”. Dit wordt vaak verward met de letter “O”.
Gebruik geen populaire, foutieve spelling.
Geen accenten of leestekens.
Geen dubbele tekens.

✔️  Het bevordert de leesbaarheid.
✔️  Minder kans op spel- en typefouten door bezoekers
✔️  Voorkomt dat bezoekers op een andere website terecht komen!

Pas op voor vreemde betekenissen.
Metaforen, woordspelingen of woordcombinatie.
Gebruik geen vakjargon.
Geen gedeponeerde merken of iets wat er op lijkt gebruiken.
Check Nederlandse bedrijfsnaam in het handelsregister.
Controleer merknaam in Benelux merknaamregister.
Controleer ook de merknaam internationaal.

✔️  Voorkomt verwarring bij bezoekers.

Maak het Uniek
Verzin een originele domeinnaam.
Maakt potentiele bezoekers nieuwsgiering.
De domeinnaam heeft merkwaarde en/of bevat een kernwoord.
De domeinnaam is niet te associëren met de concurrentie.

✔️  Bezoekers onthouden je website beter.
✔️  Bezoekers weten precies waar je website, blog of webwinkel over gaat.
✔️  Sneller bovenaan in de zoekresultaten.
✔️  Wekt vertrouwen: jij bent de specialist.
✔️  Leidt tot hogere conversies.

Wees Specifiek
Familienaam, merkgericht, beschrijvend of een combinatie?

Deze vragen helpen bij het kiezen van een goede domeinnaam:

Wil ik met mijn naam of mijn merk bekendheid.
Of met het product wat ik verkoop? Of de dienst die ik lever?
Wat is mijn doelpubliek?
Richt ik mij tot de lokale markt (buurt, stad, land) of internationaal?

Domeinnamen zijn in te delen in vier hoofdgroepen:

Familienaam: bramladage.nl
Merkgerichte domeinnaam: bol.com
Beschrijvende domeinnaam: kinderfietsen.nl
Of een combinatie van beide: vanbommelschoenen.nl

Tot slot
Heb je een goede domeinnaam gevonden, en is deze nog vrij, registreer ‘m dan zo snel mogelijk. Je hoeft niet meteen een website te maken, je kunt ‘m ook alleen registreren voor later gebruik. Bestel ook andere extensies. Dat voorkomt dat anderen deze kunnen gebruiken. Andere extensies kunnen gekoppeld worden aan je Nederlandse website of voor je internationale websites worden gebruikt.

Landelijke extensies bijvoorbeeld:
.nl, .be, .de, .fr (ookwel ccTLD)

Generieke extensies bijvoorbeeld:
.com, .net, .org, .info, .biz

Locale extensies bijvoorbeeld:
.amsterdam, .brussels, .eu

Branche extensies bijvoorbeeld:
.taxi, .news, .bar, .shop, .tv

Bij ons kun je de in Nederland meest gebruikte domein extensies direct online registreren:
| .nl | .be | .info | .eu | .net | .com | .de | .org

Andere extensies kunnen besteld worden via de klantenservice.

 

Waar vind ik de headers van een e-mail?

Soms vragen wij om problemen met e-mail te kunnen onderzoeken naar de headers van een e-mail. Hieraan staan technische details van het ontvangen bericht. In onze webmail is dat eenvoudig:

Roundcube/Webmail

Klik in het bericht bovenaan op ‘Headers’, kopieer alle broncode (tekst) en vermeld dit in het ticket.

Outlook

  1. Dubbelklik op een e-mailbericht om het buiten het leesvenster te openen.
  2. Klik op Bestand > eigenschappen.
  3. Er worden kopgegevens weergegeven in het vak Internetheaders.
    Tip: U kunt de informatie in dat vak markeren, op Ctrl+C drukken om deze te kopiëren en in Kladblok of Word plakken om de hele koptekst in één keer te zien.

Gmail

Log in op Gmail en open de e-mail waar je de headers van wilt inzien. Naast het pijltje om te reageren, klap je het vakje uit en klik je op ‘Origineel tonen‘.

 

Waar vind ik de statistieken van mijn website?

Ga in het controlpanel DirectAdmin naar:

Klik op je domeinnaam

Klik op de maand voor gedetailleerde informatie

Ik krijg een bad request error 400 met opslaan, hoe los ik dat op?

Dit heeft meestal te maken met conflicterende browser apps of plugins, ongeldige links en URLs.

Meer informatie: https://wpmet.com/server-error-400-bad-request-in-elementor/#Final_Word_HTTPS_400_Bad_Request_in_Elementor

Wees zorgvuldig en beperkt het gebruik van allerlei plugins. Maak ook altijd eerst een backup voordat je plugins installeert of update en voordat je wijzigingen maakt aan je website. Zet plugins uit als je deze maar tijdelijk nodig had. Dit voorkomt heel veel problemen.

FTP verbinding of bestandsoverdracht mislukt

FTP verbinding of bestandsoverdracht mislukt Een FTP verbindingsprobleem of bestandsoverdracht foutmelding betekent dat je systeem geen FTP verbinding kon maken met het hosting account met je FTP-programma.

Er zijn een paar mogelijke oorzaken:

  1. Je hebt geen Passive Mode ingesteld.
  2. Er zijn teveel foute inlogpogingen geweest vanaf jouw IP-adres.
  3. Blokkade door een firewall: de meeste computers en netwerkservers hebben een ingebouwde firewall die ongewenste toegang van of naar een bepaalde server tegen kan houden. Afhankelijk van je FTP-programma moet je in de firewall software instellen dat FTP gebruikt mag worden. Zorg dat ook de Firewall up-to-date is en nieuwe updates snel geïnstalleerd worden.
  4. cPanel account beperkingen: Als er teveel FTP verbindingen zijn op een enkel account, dan wordt het verkeer te druk binnen heel korte tijd. Dit kan dan resulteren in problemen bij de bestandsoverdracht.
  5. Overload aan bestanden: er is een grens aan de hoeveelheid files die FTP programmatuur gelijktijdig kan handlen. Een overload met teveel bestanden gelijktijdig kan hinder opleveren en filevorming veroorzaken in het programma en daarmee fouten bij bestandsoverdrachten.
  6. Bestandsgrootte. Er is een maximumgrootte voor bestanden die niet overschreden moet worden. Stel dat die ingesteld is op maximaal 10Mb en het bestand is 12 Mb, dan lukt het niet om dat over te zetten.
  7. Antivirus blokkade. In zeldzame gevallen kan het antivirusprogramma van jouw computer FTP bestandsoverdracht blokkeren. De oorzaak kan liggen in verouderde antivirus software en bugs in het antivirusprogramma.
  8. FTP Software: Er kan een fout zitten in het FTP programma wat de fout veroorzaakt. Controleer regelmatig of er updates zijn en installeer die zo snel mogelijk. Je krijgt niet alleen nieuwe mogelijkheden, maar ook worden fouten eruit gehaald (bug fixes).

Wat moet ik weten over de PHP wijzigingen?

PHP 8.2 is op onze servers geïnstalleerd en de nieuwe standaard op ons hostingplatform. Is je website geschikt voor PHP 8.2 zet ‘m dan over. Je kunt de nieuwe versie eenvoudig activeren en testen op je hosting vanuit je controlpanel DirectAdmin.

Hoe wijzig ik mijn PHP versie

Blog: Voorkom dat je website offline gaat!

Meer over online beveiliging

Heeft een cookiebanner invloed op de indexering bij Google?

Ja, een cookiebanner kan invloed hebben op de indexering van je website bij Google. Het is belangrijk om te weten dat Google geen cookies accepteert die niet strikt noodzakelijk zijn voor de werking van de website. Als je website third-party cookies gebruikt, zoals marketingcookies, is het verplicht om een cookiebanner te plaatsen om bezoekers te informeren en toestemming te vragen. Het niet plaatsen van een cookiebanner kan als een inbreuk op de privacy van de gebruikers worden gezien, wat kan leiden tot negatieve gevolgen voor de ranking van de site in de zoekresultaten.

Het is belangrijk om te weten dat een cookiebanner geen invloed heeft op de indexering van je website, maar wel op de ranking van je website in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk om een cookiebanner te plaatsen en ervoor te zorgen dat deze voldoet aan de regels van de AVG-wetgeving. Een transparante cookiebanner die gebruikers in staat stelt om cookies eenvoudig te weigeren, is een goede manier om te voldoen aan de regels.

Wat zijn de kenmerken van een goede website?

Een goede website heeft verschillende kenmerken die bijdragen aan een positieve gebruikerservaring en effectieve communicatie. Hier zijn enkele belangrijke aspecten:

Doelgerichtheid
Een goede website heeft duidelijk gedefinieerde doelen. Het doel van de website bepaalt de inhoud, structuur en het ontwerp. Denk na over wat je wilt bereiken: het opbouwen van een mailinglijst, directe verkoop, contact met bezoekers, enzovoort1.

Functioneel en responsief design
Gebruik conventies: Volg algemene ontwerpprincipes om de gebruikerservaring te verbeteren.
Geschikt voor alle apparaten: Zorg ervoor dat je website goed werkt op desktops, tablets en mobiele telefoons.

Gebruiksvriendelijkheid
Duidelijke navigatie: Bezoekers moeten snel kunnen begrijpen waar ze zijn en waar ze naartoe kunnen.
Scanbare inhoud: Gebruik korte alinea’s, duidelijke koppen en opsommingstekens om de leesbaarheid te vergroten.
Eenvoudige formulieren: Minimaliseer het aantal velden in formulieren.
Goede zoekfunctie: Maak het gemakkelijk voor bezoekers om te vinden wat ze zoeken1.

Vertrouwen uitstralen
Reviews: Toon positieve beoordelingen van klanten.
Persoonlijkheid: Laat zien wie er achter de website zit.
Autoriteit: Deel je expertise en kennis.
Cijfers en resultaten: Gebruik statistieken om vertrouwen op te bouwen1.

Snelheid
Een goede website laadt snel. Optimaliseer afbeeldingen en gebruik caching om de laadtijd te minimaliseren1.

Beveiliging
SSL-certificaat: Zorg voor een veilige verbinding met een SSL-certificaat.
Hosting: Kies een betrouwbare hostingprovider.
Regelmatige updates: Houd je website up-to-date om beveiligingslekken te voorkomen.
Extra beveiliging: Overweeg aanvullende beveiligingsmaatregelen1.

Kortom, een goede website is doelgericht, gebruiksvriendelijk, straalt vertrouwen uit en is technisch solide. Zorg ervoor dat jouw website aan deze kenmerken voldoet voor een succesvolle online aanwezigheid! 🌐👍

Ik kan geen facturen versturen vanuit e-Boekhouden, hoe los ik dat op?

Lees het artikel van e-Boekhouden:
https://www.e-boekhouden.nl/specials/spf-records

LET OP: Het niet juist wijzigen of toevoegen van SPF records kan leiden tot het niet meer functioneren van de e-mail. Heb je geen ervaring met het wijzigen van DNS records dan kun je dit ook door ons laten uitvoeren:

DNS Wijziging laten maken

Meer informatie over e-Boekhouden

Hoe schakel ik de onderhoudspagina in en pas ik deze aan?

Deze pagina wordt aan een bezoeker getoond wanneer hij of zij een pagina op uw website probeert te bereiken terwijl de Onderhoudsmodus is ingeschakeld.

Hoe schakel ik de Onderhoudspagina in?
Beweeg over de knop “Instellingen” boven de hoofdwerkbalk en klik op “Pagina’s”;
Selecteer de grijze optie “Aangepaste onderhoudspagina”;
Vink het vakje “Ingeschakeld” aan;
Klik op “Toepassen” om de wijzigingen op te slaan.
Hoe kan ik de Onderhoudspagina aanpassen?
Beweeg over het vervolgkeuzemenu voor de paginakiezer boven de hoofdwerkbalk en klik op “Aangepaste onderhoudspagina” (zodra ingeschakeld);
Pas de pagina naar wens aan (net als elke andere pagina);
Publiceer de website om eventuele wijzigingen op de onderhoudspagina weer te geven.

Waar vind ik video’s met uitleg over Sitebuilder?

Mijn websitebouwer zegt dat ik mijn domein moet verhuizen, is dat nodig?

“Ik heb een domeinnaam geregistreerd bij jullie en heb iemand gevonden die mijn website gaat maken, maar hij zegt dat ik dan mijn domeinnaam naar hem moet verhuizen, is dat echt nodig?”

Nee absoluut niet! Ook het argument dat het nodig is voor het beheer is onzin!

Bij ons kan elke denkbare website gehost worden. Als één van de weinige providers hebben wij een hostingplatform wat 100% compliant is aan de modernste internetstandaarden opgesteld door de internetgemeenschap en de Nederlandse overheid, ben je het beste beschermd tegen cybercrime en komt je verzonden e-mail niet in spamfolders terecht. Als je online beveiliging echt serieus neemt, kies je voor ons!

 

Kan ik mijn hosting ook met FTP benaderen?

Je hebt geen FTP programma nodig. Je kunt in DirectAdmin via de Filemanager bestanden via een veilige verbinding downloaden en uploaden.

Wil je toch een FTP programma gebruiken, gebruik dan encrypted ftp via SSL/TLS, als host de hostname van je server, poort 21, vul gebruikersnaam en wachtwoord in. Zie de e-mail die je eerder hebt ontvangen met de account (beheerder) gegevens.

Ik wil mijn domein met een andere maildienst gebruiken. Kan dat?

Ja, dat kan, maar met de volgende waarschuwing:

Wanneer je DNS en andere e-mail records wijzigt naar Outlook, Google, Office of een andere e-maildienst en de mailafhandeling niet meer bij ons ligt is je beveiliging ook niet meer 100% gegarandeerd. Wij adviseren dan ook gebruik te maken van onze secure e-mail. Onze mailservers zijn wereldwijd als betrouwbaar gekwalificeerd en je e-mail komt dan ook niet in spamboxen van ontvangers terecht.

Wij zijn niet verantwoordelijk voor de juiste werking van wijzigingen die je zelf maakt om je domein te verwijzen naar andere servers of leveranciers van website- of e-mail leveranciers die deze wijzigingen adviseren. Voor ondersteuning dien je in dat geval zelf de leverancier te raadplegen.

Hoe koppel ik mijn domein aan ProtonMail

How to configure your domain for ProtonMail hosted email

If you’ve selected ProtonMail as your email provider, this guide is for you. We’ll show you how to configure your domain on ProtonMail and then update your domain’s MX records to route mail to ProtonMail’s servers.

Setting up your domain at ProtonMail

1
Sign in to your ProtonMail paid account and go to Domain Names in the menu: 
2
On the Domain names page, select the purple “Add domain” button. On the page that pops up, type in the domain you want to add and select the purple “Next” button (you may be prompted to type in your ProtonMail password again): 
3
On the Verify tab, copy to clipboard the TXT record value that you will need to create in Porkbun’s DNS editor.

Adding the TXT Verification Record & MX Records

1
Log in. You should arrive at the Domain Management screen. If you’re already logged in, click on ACCOUNT in the top-right corner and select Domain Management.
2
Locate your domain and click the “Details” button list to the right. In the domain Details area that appears, click the “Edit” option next to “DNS Records”.
3
Scroll down to see your existing DNS records. If there are any existing MX records, or SPF records (TXT records whose answer begin with “v=spf1”). Record types are displayed in the leftmost column. Delete MX and SPF records using the trashcan icon.
4
To add the verification TXT record you copied to the clipboard in the previous section, scroll up to the “configure custom DNS records” area near the top. Here’s how to add a TXT record:

  • Change the Type field to “TXT – Text record”
  • Leave the Host field blank.
  • Under Answer, specify the entry from the TXT record value you just copied from ProtonMail

A sample entry would look like this:Click the green “Add” button to add the TXT record.

5
Go back to the Verify tab and select the purple “Next” button to finish the TXT record verification process.

⚠️️ Note

It may take anywhere from a couple of minutes to 24 hours for the TXT record to be fully verified.

6
On the next page in ProtonMail, you will be given two MX records that you will need to input in your Porkbun DNS. Copy that information from the ProntonMail MX record page. 
7
To add the MX records specified, scroll up to the “configure custom DNS records” area near the top. Here’s how to add an MX record:

  • Change the Type field to “MX – Mail exchange record”
  • Leave the Host field blank.
  • Under Answer, specify the entry from the MX record value you just copied from ProtonMail

A sample entry will look like this:

Click the green “Add” button to add the MX record. Repeat this for the second MX record indicated.
8
Go back to the MX tab and select the purple “Next” button to finish the MX record process.

Adding the SPF record

To keep your outgoing mail from being marked as spam, you will need to add the SPF record. This can be found on the SPF record page.

1
On the SPF tab, locate and copy the SPF value.
2
To add the SPF record specified, go back to the Manage DNS records window and add the following:

  • Change the Type field to “TXT – Text record”
  • Leave the Host field blank.
  • Under Answer, specify the entry from the SPF record value you just copied from ProtonMail

A sample entry will look like this: Click the green “Add” button to add the SPF (TXT) record.

3
Back on the SPF ProtonMail page, select the purple “Next” button for the next steps in setting up for DKIM authentication.

DKIM & DMARC Authentication

ProtonMail supports DKIM signing for custom domains. To use DKIM authentication, you will need to add the three CNAME records from the DKIM tab into your DNS settings for this domain.

1
On the DKIM tab, locate and copy one of the CNAME values.
2
To add the CNAME records specified, go back to the Manage DNS Records page. Here’s how to add the CNAME record:

  • Change the Type field to “CNAME – Canonical name record”
  • Enter in the appropriate Host related to the CNAME record
  • Under Answer, specify the entry from the CNAME record value you just copied from ProtonMail

A sample entry would look like this:Click the green “Add” button to add the CNAME record. Repeat this for the second and third CNAME records needed.

3
Back on the DKIM ProtonMail page, select the purple “Next” button for the next steps in setting up for DMARC authentication.
4
If you have set both SPF and DKIM, DMARC allows you to specify how other email services should deliver email for your domain if both SPF and DKIM checks have failed.
On the DMARC page, copy the value for the DMARC record.
5
Back in your Porkbun account, on the Manage DNS records page, enter in the following for the DMARC record:

  • Change the Type field to “TXT – Text record”
  • Enter in “_dmarc” for the Host
  • Under Answer, specify the entry from the DMARC record value you just copied from ProtonMail

A sample entry would look like this: Click the green “Add” button to add the DMARC record.

That’s it! From here you can add your new address in the ProtonMail window by choosing your username, the display name, and your email signature with the Porkbun domain you just configured.

Hoe benader ik mijn MySQL databases?

MySQL databases kun je benaderen vanuit DirectAdmin onder Extra Programma’s > phpMyAdmin. Je hebt dan wel een gebruikersnaam en wachtwoord voor de database nodig. Ben je die kwijt dan kun je een nieuw wachtwoord aanmaken onder Account beheer > MySQL beheer.

Let op: Als je je wachtwoord van je database wijzigt bestaat de kans dat je website niet meer werkt. Wijzig in dat geval ook de instellingen van je website waar de toegang naar de databases is geregeld. Meestal een config bestand.

Ik heb tijdelijk meer ruimte nodig. Kan dat?

Ja dat kan, zowel tijdelijk als permanent voor opslag, e-mail limiet en dataverkeer.

https://www.i24.nl/wp/product-categorie/pakket-upgrade/

 

Welke soorten backups zijn er?

Er zijn 3 soorten backups.

  1. De Systeem backup.
    Dagelijkse backup van alle servers, websites en e-mail. Deze wordt opgeslagen in ons datacenter, niet op je hosting account. Deze draait dagelijkse tussen 1.00 en 06.00 uur. De instellingen voor deze backup kunnen niet worden gewijzigd. Voor het herstellen van accounts, websites of e-mail met deze backups worden kosten in rekening gebracht.
  2. De Installatron backup.
    Deze maakt (indien ingesteld) periodiek en/of voor updates automatisch een backup van je geïnstalleerde applicaties. Herstellen kan met Installatron. Deze backups zijn terug te vinden in de map Application_backups. Deze backups worden na 1 jaar verwijderd.
  3. De DirectAdmin backup
    Je kunt in DirectAdmin zelf een éénmalige backup maken van je website, e-mail en databases. Deze wordt opgeslagen in je account in de map Backups. Zeer aan te raden voordat je wijzigingen in je website maakt of een plugin gaat installeren. Mocht het dan mis gaan dan kun je je website eenvoudig herstellen door deze backup terug te zetten met DirectAdmin.

Zie ook Hoelang worden backups bewaard?

Zie ook Hoe maak of herstel ik zelf een backup?

Ik ben mijn wachtwoord voor DirectAdmin kwijt. Hoe los ik dat op?

Ga naar het loginscherm voor DirectAdmin.
Klik onderaan op Wachtwoord vergeten.
Vul in het volgende scherm je gebruikersnaam in (van het beheeraccount – geen e-mailadres).
Klik op Send me a link.
Er wordt een e-mail gestuurd naar het bij ons bekende contactadres (zie factuur).
Open je e-mail en klik op de link.
Vul een nieuw wachtwoord in.

Ontvang je geen e-mail dan maak je nog gebruik van een ouder pakket of is je e-mailadres onjuist.
Maak dan een ticket aan via de klantenservice via onze website.

Waar vind ik een handleiding voor de WordPress Starter Templates?

Kan ik een tweede website hosten op mijn pakket?

Ja dat kan, maar dan moet je een subdomein of nieuwe map aanmaken waarop je met Installatron bijvoorbeeld WordPress installeert. Je extra website is dan te benaderen via www.domeinnaam.nl/map2ewebsite/index.php

 

Inzendingen van mijn contactformulier komen niet aan. Hoe los ik dat op?

Heb je een contactformulier aan je website toegevoegd dan is het noodzakelijk dat je ook de juiste e-mailinstellingen gebruikt om er voor te zorgen dat de berichten door de spamfilters komen en veilig en gegarandeerd verstuurd worden.

Gebruik bestaande e-mailadressen voor de afzender en ontvanger.  Gebruik voor de SMTP instellingen de hostname van je server en het e-mailadres en wachtwoord wat je hebt aangemaakt voor het verzenden.

Zie ook: https://www.i24.nl/wp/faq/smtp-host/

Ik krijg een foutmelding als ik bulkmail verstuur. Hoe los ik dat op?

In de strijd tegen spam zijn er 2 soorten limieten op het verzenden van e-mail.

  1. Een dagelijkse verzendlimiet, deze is bij ons afhankelijk van de pakketkeuze maar kan worden opgehoogd met een pakketuitbreiding.
  2. Een beperking op het aantal e-mails per minuut. Het gaat hier niet over het totale quota per dag, maar dat er binnen 60 seconden maximaal 60 berichten verstuurd mogen worden. Deze kan niet worden opgehoogd.

Het is dus niet mogelijk in 1x naar een grote hoeveelheid adressen te versturen. Wij raden daarom aan nieuwsbrieven e.d. te versturen met gratis nieuwsbriefsystemen zoals mailchimp of mailcamp. Deze sturen namelijk een bulkmail altijd automatisch in kleinere pakketjes.

Je kunt dit zelf ook doen door je adressenlijst te verdelen over bijvoorbeeld max 50 adressen per e-mail. Hiermee voorkom je blokkering.

 

Hoe installeer ik WordPress met Installatron?

Klik in DirectAdmin op het linker menu en ga naar Applicaties > Installatron.

 

Handleiding WordPress installeren

 

 

Hoe maak ik een vaste achtergrond met scrollende tekst?

Klik op de achtergrondafbeelding, klik op bewerken, vink 'Laat achtergrond niet scrollen" aan.

Mijn account is suspended. Hoe los ik dat op?

Als uw account is suspended kan dit verschillende oorzaken hebben.

  1. U heeft een betalingsachterstand.
    Zorg voor betaling van de openstaande facturen.
  2. U disk quota is overschreden.
    Neem contact op met de klantenservice om uw account weer te laten activeren. Ruim oude bestanden, backups en e-mail op om ruimte vrij te maken of upgrade uw pakket.
    https://www.i24.nl/wp/product-categorie/pakket-upgrade/
  3. Er is eerder een beveiligingsprobleem gemeld met uw website, maar daar is geen actie op ondernomen.
    https://www.i24.nl/wp/faq/ik-krijg-een-melding-dat-mijn-website-niet-veilig-is-wat-moet-ik-doen/
  4. Er is een grote hoeveelheid spam verstuurd vanaf uw account waardoor uw account direct suspended is.
    Neem contact op met de klantenservice om uw account weer te laten activeren om het probleem te kunnen oplossen.

Welke SMTP-host moet ik gebruiken?

Als u een smtp host wilt gebruiken moet u eerst een e-mailadres aanmaken. Deze informatie staat in de e-mail met de gegevens van uw hosting die u heeft ontvangen na de bestelling.

Uw vraag wordt beantwoord in onze FAQ:
https://www.i24.nl/wp/faq/welke-smtp-instellingen-moet-ik-gebruiken/

Hoe haal ik mijn domein uit Quarantaine?

Heb je je domeinnaam opgezegd en staat deze in Quarantaine bij de SIDN dan heb je 14 dagen de tijd om dit te herstellen. Hieraan zijn kosten verbonden.

Klik hier voor het herstellen van je domein

Welke cookies gebruikt mijn website?

Als je in je browser in de adresbalk op het slotje klikt zie je welke cookies er gebruikt worden.

Hoe maak ik een submenu in Sitebuilder?

In dit voorbeeld voegen we een bestaande pagina toe als submenu item.

  • Klik op het menu
  • Klik rechts op menu bewerken
  • Klik in het scherm menu bewerken onderaan op menu item toevoegen
  • Geef een naam voor het menu item
  • Kies voor link
  • Kies voor pagina van mijn website
  • Selecteer de pagina die je wilt toevoegen
  • Klik op toepassen
  • In het scherm menu bewerken sleep je nu het nieuwe menu item onder een ander menu item
  • Klik op toepassen

Google maps geeft foutmelding in Sitebuilder

Oeps! Er is iets misgegaan.
Google Maps is niet correct geladen op deze pagina. Zie de JavaScript-console voor technische details.

Controleer of u de API-sleutel van Google.com Maps heeft ingevoerd in de eigenschappen van de kaart:

Selecteer de kaart door erop te klikken;
Kies in de rechter werkbalk voor “Google maps”;
Bewerk “API-sleutel”.
Als u meer dan één kaart op uw pagina heeft, moet u de API-sleutel in alle kaarten invoegen.

Maak hier uw API-sleutel aan: https://cloud.google.com/maps-platform/

Hoe maak ik een publicatie ongedaan met Sitebuilder?

Een eenvoudiger wijze wordt momenteel ingebouwd, maar tot die tijd is er een workaround:

Maak en bewaar een back-up van uw huidige website;
Selecteer de vervolgkeuzelijst “Nieuw / Reset” bovenaan de websitebouwer en selecteer “Sjabloon wijzigen”;
Selecteer het sjabloon “under construction”;
Schakel het selectievakje “Begrepen” in en klik op “Ja, sjabloon wijzigen”;
Website weer bewerken;
Selecteer de vervolgkeuzelijst “Publiceren” bovenaan de websitebouwer en selecteer de optie “Back-up / Herstellen”;
Herstel de back-up van de website die u wilt blijven bewerken;
Bewerk uw website, maar publiceer deze pas als deze af is.
Gebruik de knop “Voorbeeld” om uw website te bekijken.
Selecteer de vervolgkeuzelijst “Publiceren” bovenaan de websitebouwer en selecteer “Concept opslaan” om uw voortgang op te slaan.

Hoe start ik met WordPress? (Handleiding voor beginners)

Dit is een een zeer beknopte eerste basishandleiding voor beginners om kennis te maken met de verschillende onderdelen van WordPress.  Wil je diepgaander uitleg en begeleiding dan kun je ook een online cursus WordPress volgen. Zie onze website voor meer informatie.

Ben je al een ervaren WordPress gebruiker dan is deze handleiding uiteraard gesneden koek voor je en kun je het verder lezen jezelf besparen.

WordPress handleiding hoofdstuk 1 : Inloggen op je wordpress website

Ga naar: www.domeinnaam.nl/wp-admin/

Je komt dan terecht op de pagina waar je de gebruikersnaam en het wachtwoord dat je van je host of webbouwer hebt gekregen invult.

TIP 1 : Voeg deze pagina toe aan je favorieten zodat je het adres niet iedere keer hoeft in te typen.

TIP 2 : Wanneer je het vakje bij “Deze gegevens onthouden” aan vinkt hoef je de gebruikersnaam en wachtwoord de volgende keer niet meer in te voeren. Doe dit echter alleen op je eigen computer!

 

WordPress handleiding hoofdstuk 2 : Het WordPress dashboard

Het eerste wat je ziet na het inloggen is het WordPress dashboard, dat bestaat uit twee kolommen. In de rechterkolom zie je hoe je website ervoor staat, bijvoorbeeld hoeveel pagina’s er op je website staan, hoeveel berichten er zijn geplaatst en hoeveel reacties er zijn. Geen paniek, al deze begrippen worden verderop in deze handleiding besproken

De linker kolom is het belangrijkste, dat is namelijk het menu van de WordPress beheer omgeving. Dit menu kan per WordPress site verschillen en is daarnaast afhankelijk van welke rechten je hebt (later meer daarover), maar hieronder volgen de belangrijkste onderdelen:

  • Berichten : hier kun je blogberichten, nieuwsberichten, aanbiedingen enzovoorts plaatsen en bewerken
  • Media : hier kun je foto’s, video’s en andere media toevoegen en bewerken
  • Pagina’s : hier kun je teksten en afbeeldingen plaatsen op de pagina’s van je website
  • Reacties : hier vind je reacties van mensen op je berichten
  • Profiel* : hier kun je je persoonlijke informatie en voorkeuren aanpassen
  • Gereedschap : hier vind je enkele extra tools

Wanneer je “beheerder” rechten hebt zie je nog enkele onderdelen:

  • Weergave : hier kun je zaken als het thema, de widgets en de menu’s aanpassen
  • Plugins : hier kun je alle WordPress plugins beheren
  • Gebruikers : hier kun je gebruikers beheren en aanmaken (* Als je een beheerdersaccount hebt kun je hier je profiel aanpassen)
  • Instellingen : hier kun je de instellingen van je WordPress website beheren

Ook voor al deze onderdelen geldt : geen paniek, in de volgende hoofdstukken wordt alles duidelijk uitgelegd.

 

WordPress handleiding hoofdstuk 3 : Teksten op je WordPress site zetten of aanpassen

Je kunt met WordPress op 2 manieren teksten en afbeeldingen op je website plaatsen : op een pagina of in een bericht.

De “vaste” onderdelen van je website worden op pagina’s geplaatst. Pagina’s vind je meestal ook terug in het navigatiemenu van een website. Zo zijn “Home”, “Website laten bouwen”, “Website laten verbeteren” en “Contact” pagina’s op mijn website. Ook “Blog” is een pagina, maar dan wel een speciale: dat is namelijk de pagina waarop de berichten getoond worden. Alle tutorials, reviews en andere artikelen zijn berichten. Daarnaast worden berichten vaak gebruikt voor nieuws items, aanbiedingen enz.

In de basis zit er niet zoveel verschil tussen een bericht en een pagina. Het plaatsen en aanpassen van teksten en afbeeldingen werkt namelijk precies hetzelfde. Voor berichten zijn er wel enkele extra functies beschikbaar, maar daarover meer in hoofdstuk 4.

Als je in het menu aan de linkerzijde op “pagina’s” drukt krijg je alle pagina’s van je website te zien, zoals in onderstaand voorbeeld:

Naast het kopje “pagina’s” zie je “nieuwe pagina” staan. Klik hierop om een nieuwe pagina aan te maken. Daaronder vind je enkele kolommen, waarvan “titel” de belangrijkste is. Klik op de titel om de betreffende pagina te openen.

Sinds WordPress 5.0 is de Gutenberg editor de standaard editor in WordPress. Deze Gutenberg editor is geïnspireerd door populaire page builders als Elementor en Brizy en biedt dan ook een stuk meer mogelijkheden dan de oude editor (maar vooralsnog een stuk minder dan de genoemde page builders).  Als je in de Gutenberg editor een nieuwe pagina aanmaakt ziet die er als volgt uit:

Onder “titel toevoegen” (waar je uiteraard de paginatitel invoert) zie je “begin met schrijven of typ / om een blok te kiezen”. Dat spreekt redelijk voor zich; je kunt hier direct je tekst typen, of een / als je iets anders dan gewone tekst wilt toevoegen. De Gutenberg editor werkt namelijk met zogenaamde blokken.

Zo heb je bijvoorbeeld een blok waarmee je meerdere kolommen kunt toevoegen, een heading blok om een koptekst in te voegen, een paragraaf blok om gewone tekst in te voegen, een blok om een galerij met afbeeldingen toe te voegen, een blok om een widget toe te voegen, een blok om een tabel in te voegen enzovoorts.  Je kunt ook op het + icoontje klikken om de beschikbare blokken te bekijken.

Klik op een blok om dit toe te voegen op de pagina. Als je op een blok klikt (ook als dit al eerder ingevoegd is) krijg je in de rechter kolom een aantal instellingen te zien. Welke dat zijn verschilt per blok; bij een tekstblok kun je hier bijvoorbeeld de kleuren instellen, bij een afbeelding blok de grootte en alt tekst, bij een tabel het aantal rijen en kolommen enzovoorts.

Daarnaast verschijnt er in dat geval ook een werkbalk boven het aangeklikte blok. Ook de dingen die daarin staan verschillen per blok; bij een tekstblok kun je hier een stuk tekst dik of schuin drukken, een link invoegen en de uitlijning instellen, terwijl je bij een afbeeldingsgalerij naast de uitlijning ook een potloodje ziet waarmee je afbeeldingen kunt toevoegen of verwijderen.

Het eerste en laatste icoontje op de werkbalk zijn echter altijd hetzelfde, althans qua functie. Zo is het eerste icoontje altijd het type blok, wat niet alleen handig is voor de herkenbaarheid, maar als je daarop klikt kun je eventueel een ander bloktype kiezen wat compatible is met het huidige bloktype. Heb je bijvoorbeeld een afbeelding toegevoegd,
maar besluit je later dat je daar toch liever een galerij van maakt? Dan kun je dat hier doen.

Het laatste icoontje is altijd drie puntjes onder elkaar. Als je daarop klikt krijg je weer een ander menu, met de volgende opties:

  • Blok instellingen verbergen: hiermee verberg (of toon) je de rechter kolom
  • Dupliceren: hiermee kopieer je het huidige blok, inclusief alle inhoud en instellingen
  • Invoegen voor / na: hiermee voeg je een nieuw blok toe voor of na het huidige blok
  • Als HTML bewerken: hiermee kun je de code van het blok rechtstreeks bewerken
  • Aan herbruikbare blokken toevoegen: hiermee kun je het blok toevoegen aan een soort mediabibliotheek, waardoor je het later weer ergens anders op je website kunt toevoegen
  • Blok verwijderen: spreekt voor zich

Bovenaan de rechter kolom zie je “document” en “blok” staan. Onder “blok” vind je de hierboven besproken blok instellingen, en onder “document” vind je alles om je pagina te publiceren. De onderdelen die je hier terugvind zijn als volgt:

  • Status en zichtbaarheid: hier kun je instellen:
    • of je pagina openbaar (voor iedereen zichtbaar), privé (alleen voor beheerders en redacteuren zichtbaar) of beschermd met een wachtwoord moet zijn.
    • op welke datum en tijd je de pagina wilt publiceren (zal meestal onmiddellijk zijn, maar je kunt ook een andere datum en tijd instellen).
    • wie de auteur is (wegens veiligheidsredenen kan het slim zijn hier een andere auteur dan de beheerder in te stellen.
  • Revisies: WordPress slaat automatisch elke paar minuten een revisie op. Hier vind je alle revisies van een pagina, zodat je deze eventueel kunt herstellen naar een eerdere versie.
  • Permalink: hiermee kun je de URL van je pagina aanpassen. Typ simpelweg de url die je graag wilt in het tekstvak, bijvoorbeeld “wordpress-handleiding”.
  • Uitgelichte afbeelding: hiermee kun je een afbeelding instellen die gebruikt wordt in blogoverzichten, in de zoekfunctie, op social media enzovoorts.
  • Discussie: Hiermee kun je instellen of je reacties wilt toestaan.
  • Pagina attributen: zie de uitleg verderop op deze pagina.

Vergeet niet rechts bovenin op de blauwe knop “publiceren” of “bijwerken” te klikken.

Die knop vind je rechts bovenaan de pagina. Daar vind je ook nog een aantal andere icoontjes en knoppen.

  • Het WordPress logo(helemaal links, met donkergrijze achtergrond) : Klik hierop om weer terug te gaan naar het dashboard
  • Blauwe plus icoontje: Ook hiermee kun je blokken toevoegen
  • Potlood icoontje: Als je de standaard instelling “bewerken” aanpast naar “selecteren” verschijnt er een blauw kader om het betreffende blok.
  • Pijltjes: Met het pijltje naar links kun je de laatste aanpassing ongedaan maken, en met het pijltje naar rechts deze weer opnieuw uitvoeren.
  • Het i icoontje: Door hierop te klikken krijg je informatie over je pagina, zoals het aantal blokken, paragrafen en woorden.
  • Het “trap” icoontje: Toont de structuur van je pagina, dus welke blokken je gebruikt en of deze bijvoorbeeld in een container en of kolom zitten.
  • Voorbeeld: Als je hierop klikt kun je zien hoe je pagina eruit ziet op desktop, tablet of mobiel. Klik vervolgens op “voorvertoning in nieuwe tab”.
  • Publiceren of Bijwerken : Klik hierop om je pagina te publiceren of bij te werken als deze al gepubliceerd was.
  • Tandwiel icoontje: Toon of verberg de (blok) instellingen.
  • 3 puntjes: Hieronder vind je nog een aantal opties.

 

WordPress handleiding hoofdstuk 4 : Berichten plaatsen en aanpassen

Het plaatsen en aanpassen van berichten werkt grotendeels hetzelfde als bij pagina’s zoals besproken in hoofdstuk 3. Het grootste verschil is echter dat berichten niet in het navigatiemenu van je website worden opgenomen, maar ze verschijnen op een speciale pagina op je website.

Dat kan de home pagina zijn, maar ook een andere pagina zoals “nieuws”, “blog” of “aanbiedingen”. Elk bericht dat je aanmaakt wordt automatisch op deze pagina geplaatst, waarbij het nieuwste bericht bovenaan komt. Dit maakt berichten uitermate geschikt voor bijvoorbeeld nieuwtjes en aanbiedingen, maar natuurlijk ook voor een blog. In hoofdstuk 11 (instellingen) lees je hoe je kunt instellen op welke pagina de berichten verschijnen.

Net als bij pagina’s vind je ook bij berichten het kopje “publiceren”, maar daaronder staan echter enkele kopjes die je bij pagina’s niet (standaard) vindt, namelijk “categorieën” en “tags”.

In tegenstelling tot pagina’s kun je berichten indelen in categorieën. Zo kun je een categorie “nieuws” hebben en een categorie “aanbiedingen”. De categorie kan bij het bericht geplaatst worden, en als er op de naam van de categorie geklikt wordt opent er een nieuwe pagina met alle berichten in de betreffende categorie (die pagina wordt automatisch door WordPress aangemaakt).

In de rechter kolom (1) kun je alle categorieën aanvinken die van toepassing zijn op je bericht (er kunnen dus meerdere categorieën gebruikt worden). Je kunt ook een nieuwe categorie aanmaken door op “nieuwe categorie toevoegen” te klikken.

Je kunt de categorieën ook bewerken door op de button “berichten” in het wordpress menu te klikken en vervolgens op “categorieën”.

Ten slotte kun ook tags (2) opgeven bij een bericht. Tags zijn zoekwoorden die van toepassing zijn op het betreffende bericht. Wanneer je bijvoorbeeld een bericht plaatst over diervoeding kun je de tags “hond” en “kat” opgeven. Als men dan klikt op de tag “hond” krijgt men ook je eerder geplaatste berichten over hondenhokken en hondenriemen te zien.
Vergeet niet op “enter” te drukken om de tag toe te passen.

De tags vind je ook onder de button “berichten” → tags.

Zoals hierboven beschreven wordt ieder bericht automatisch op een speciale pagina geplaatst. Meestal wordt op die pagina slechts een klein stukje van het bericht weergegeven. Als je op de titel van het bericht klikt ga je verder naar het volgende bericht. In een aantal thema’s staat ook een “lees meer” linkje onder dit stukje.

Je kunt zelf bepalen hoe lang het stukje op de verzamelpagina moet zijn met het “meer” blok. Op de plek waar je dit blok invoegt zal de tekst worden afgebroken.

Als je de klassieke editor gebruikt, of het “klassiek” blok, zie je onderstaande werkbalk met daarop de knop “meer lezen tag invoegen”.

De werking van deze knop is heel eenvoudig: klik met de muis direct na de plaats waarna je de tekst wilt afkappen en klik vervolgens op deze knop. Er komt dan automatisch een lijn in het bericht te staan om aan te geven waar de tekst wordt afgekapt.

WordPress handleiding hoofdstuk 5 : Foto’s en video’s in WordPress plaatsen en bewerken

Zoals je in hoofdstuk 3 hebt kunnen lezen kun je in Gutenberg, de standaard editor sinds WordPress 5.0, content toevoegen met zogenaamde blokken.
Voor het toevoegen van een foto of video is een eigen blok beschikbaar.

Als je een foto of andere afbeelding wilt toevoegen klik je op het plus icoontje en selecteer je “afbeelding”. Je kunt dan kiezen uit meerdere manieren om je afbeelding toe te voegen:

  • Je kunt een afbeelding in het grijze vlak slepen om deze automatisch te uploaden
  • je kunt op “uploaden” klikken om een afbeelding op je computer te selecteren
  • Je kunt een eerder geuploade afbeelding uit de media bibliotheek kiezen
  • Je kunt een afbeelding embedden door de URL in te voeren

Voor videofragmenten is een eigen blok beschikbaar.

Alle afbeeldingen, video’s, PDF’s en andere bestanden die je uploadt naar je WordPress website worden opgeslagen in de media bibliotheek. Dit kun je vergelijken met de map “foto’s” op je computer. Door in het WordPress menu op “media” te klikken kun je deze media bibliotheek openen, en je kunt dus ook afbeeldingen vanuit de media bibliotheek toevoegen aan je pagina’s en berichten.

Wanneer je een foto of video in de media bibliotheek upload of erop klikt verschijnt het venster hiernaast aan de rechterzijde van de pagina. Daarin zie je eerst enkele details, zoals de naam van de afbeelding en de afmeting. Vervolgens zie je enkele velden die je zelf kunt vullen.

Het alt-tekst veld mag in principe niet leeg gelaten worden, althans niet volgens de HTML specificaties. Dit veld wordt namelijk gebruikt door screenreaders voor blinden en slechtzienden, en aangezien Google ook blind is gebruiken ook zoekmachines de alt tekst om te bepalen wat er op de afbeelding te zien is. Het alt-tekst veld dient dus een korte omschrijving van de afbeelding te bevatten.

De tekst die je bij “titel” invult krijgen mensen te zien als ze met de muis over de foto gaan. In sommige thema’s wordt de titel ook bij de foto getoond, evenals het onderschrift en/of de omschrijving die je daaronder kunt invullen. Bij veel thema’s wordt deze echter niet getoond, in dat geval kun je die velden dus gewoon leeg laten.

Wanneer je de afbeelding hebt ingevoegd in je pagina of bericht kun je nog enkele dingen instellen middels de toolbar die boven de afbeelding verschijnt.

Zo kun je instellen hoe de afbeelding uitgelijnd dient te worden (1) en je kunt de blauwe punten (2) met je muis verslepen om de afbeelding te verkleinen of te vergroten.

Als je op het link icoontje (3) klikt kun je instellen wat er gebeurt als er op de afbeelding geklikt wordt. De eerste optie is het invoeren van een URL. Door naast het URL vak op het pijltje naar beneden te klikken kun je nog kiezen of je de link in een nieuw tabblad wilt openen, en indien gewenst kun je ook een linkrelatie en CSS class toevoegen.

De tweede optie is “mediabestand”. Als je deze optie kiest wordt er een groter exemplaar van de afbeelding weergegeven. Als je een plugin als “fancybox for wordpress” hebt geïnstalleerd krijgt je een mooi plaatje over de huidige pagina (lightbox).

De derde optie is “bijlagepagina”. WordPress maakt voor iedere afbeelding of ander mediabestand een eigen pagina aan, en als je deze optie selecteert opent de eigen pagina van de betreffende afbeelding.

Daarnaast zie je een icoontje om de afbeelding bij te snijden (4). Je krijgt dan 2 nieuwe icoontjes op je werkbalk – 1 waarmee je de afbeelding kunt inzoomen, en 1 waarmee je de afbeelding kunt bijsnijden met verschillende ratio’s.

Als je op de 3 puntjes boven elkaar (5) klikt opent een sidebar met nog meer instellingen aan de rechterkant. Zo kun je hier de eerder genoemde alt tekst aanpassen en selecteren hoe groot de afbeelding dient te zijn.

WordPress handleiding hoofdstuk 6 : Reacties

Het is in WordPress mogelijk bezoekers te laten reageren op je pagina’s of berichten. Onder instellingen (hoofdstuk 11) kun je instellen of je dat standaard wilt toestaan of niet, maar je kunt deze standaard instelling per pagina of bericht aanpassen. Dat doe je door de vakjes onder het kopje “discussie” aan of uit te vinken. Je vindt deze vakjes in de sidebar van een pagina of bericht onder het “document” tabblad.

Door het vakje voor “reacties toestaan” aan te vinken kunnen mensen reageren op je pagina’s of berichten. Als je reacties hebt toegestaan vind je deze onder het kopje “reacties” in je dashboard. Hier kun je de reacties bekijken, toestaan, verwijderen of bewerken.

In het vakje eronder zie je “trackbacks en pingbacks toestaan”.

Als een andere website een link plaatst naar jouw pagina of bericht wordt er automatisch een link naar die website onder de pagina of het bericht geplaatst, als bedankje voor de link. Als je dit niet wilt moet je dat vakje uitvinken.

 

WordPress handleiding hoofdstuk 7 : Weergave (thema’s, customizer, widgets en menu’s)

De komende hoofdstukken zijn bedoeld voor mensen die een beheerder (administrator) account hebben. Beheerders hebben namelijk een aantal extra items in het WordPress menu.

Het eerste item voor beheerders is weergave. Dit item is weer onderverdeeld in diverse subitems, namelijk:

  • Thema’s
  • Customizer
  • Widgets
  • Menu’s
  • Thema Editor

Het eerste item in het menu weergave is thema’s. Het thema bepaalt het uiterlijk van de site: de kleuren, welke widget areas je hebt (zie hoofdstuk 7.3) en waar alle onderdelen staan. Sommige thema’s zijn heel basic en andere heel uitgebreid met ingebouwde sliders, page builders enzovoorts.

Het tweede item in het menu weergave is de customizer, een steeds belangrijker onderdeel in WordPress. Met de customizer kun je steeds meer dingen niet (alleen) in de backend (het WordPress menu) maar in de frontend (de website zoals je bezoekers die ook zien) aanpassen. Dat heeft als grote voordeel dat je direct ziet hoe je aanpassingen er op de website echt uit zien. Hier kun je ook eigen CSS code kwijt.

Het derde item in het menu weergave is widgets. Widgets vormen een belangrijk onderdeel van WordPress. Met widgets kun je gemakkelijk bepaalde onderdelen en functionaliteiten toevoegen aan je website.

Het vierde item in het menu weergave is Menu’s. Veel themes beschikken over een custom menu dat je zelf kunt indelen. In dat geval zie je in het menu “weergave” een submenu “Menu’s”.

Het laatste standaard item in het menu weergave is thema editor. Hier kun je de themabestanden bewerken, zoals de stylesheet(s), de header, de footer en de paginatemplate(s). Doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent, wijzigingen aanbrengen in deze bestanden kan ertoe leiden dat je website niet meer (correct) werkt.

Als je themabestanden wilt aanpassen adviseer ik je deze eerst te downloaden via FTP, een backup te maken en vervolgens pas wijzigingen aan te brengen. Als er dan iets fout gaat kun je de bestanden in de backup weer terugzetten.

 

WordPress handleiding hoofdstuk 8 : Plugins

“WordPress is standaard al behoorlijk uitgebreide software, maar één van de dingen die WordPress zo geweldig maakt is dat je de functionaliteit heel gemakkelijk kunt uitbreiden met plugins.

Plugins zijn (kleine) stukjes software waarmee je extra dingen aan WordPress kunt toevoegen. Dat kan iets relatief eenvoudigs zijn zoals social media buttons of een SEO plugin, maar ook iets heel complex als een compleet webshop systeem of nieuwsbrief systeem.

Er zijn heel veel gratis plugins voor WordPress, gemaakt door programmeurs die dankbaar gebruik maken van de WordPress software en graag iets terug willen doen voor de community. Deze plugins vind je op https://wordpress.org/plugins/, of op de pagina “plugins” in het WordPress admin menu.

Daar kom je door op de button “plugins” in het menu te klikken. Je krijgt dan een overzicht van alle plugins die op dit moment geïnstalleerd zijn. De meeste hebben een lichtgroene achtergrond, deze zijn actief en up to date. Als er een update voor een plugin beschikbaar is staat dat er duidelijk bij in een gele balk onder de betreffende plugin. Tot slot zijn misschien ook nog plugins met een witte achtergrond. Deze zijn niet actief en worden dus niet gebruikt. Als je niet van plan bent deze te gebruiken kun je ze beter verwijderen.

Er zijn verschillende manieren om een plugin te installeren. De makkelijkste manier is als volgt:

  • Klik op “plugins” in het WordPress admin menu
  • Klik linksboven op “nieuwe plugin”
  • Zoek de gewenste plugin. Dat doe je door de naam van de plugin in het zoekvak rechts bovenin te typen, of een zoekterm (bijvoorbeeld SEO of webshop)*. Links naast het zoekvenster kun je de populairste, aanbevolen en uitgelichte plugins bekijken.
  • Klik op “nu installeren”
  • Klik op “activeren”

* Het zoeken van plugins op een zoekterm in WordPress werkt helaas erg slecht. Als je bijvoorbeeld een webshop plugin zoekt kun je beter Googelen op “webshop plugin WordPress” en vervolgens de naam van de meest geschikte plugin in het zoekvak te typen.

Nu zie je de plugin in het overzicht van geïnstalleerde plugins staan. Onder de omschrijving van de plugin zie je ook een linkje “bezoek plugin site”. Als je daarop klikt wordt je naar een pagina gestuurd met meer informatie over de werking van de plugin, bijvoorbeeld hoe je hem moet gebruiken en hoe je instellingen kunt wijzigen. Het is altijd verstandig dit even door te lezen, want sommige plugins creëren een extra menu item in het WordPress admin menu, andere creëren een nieuwe widget en weer andere plugins maken een submenu item onder “instellingen”.

Je zult merken dat er voor elke functionaliteit die je wilt toevoegen tientallen plugins beschikbaar zijn. Hoe weet je nu welke plugin je moet kiezen?

Zoals ik hierboven al zei kun je eerst eens gaan googelen op de gewenste functionaliteit. Je vind dan een hoop lijstjes als “de beste [gewenste functionaliteit] plugins.
Als 5 van die lijstjes dezelfde plugin bovenaan hebben staan kun je er wel op vertrouwen dat het een goede keuze is.

Als je in de WordPress admin omgeving een plugin zoekt zie je daar bovendien ook het aantal actieve installaties en het aantal sterren staan waarmee de plugin beoordeeld wordt.
Het spreekt voor zich dat een plugin die meer dan 1 miljoen actieve installaties en een 5 sterren beoordeling heeft waarschijnlijk een betere keuze is dan een plugin met 1000 installaties en een 3 sterren beoordeling.

Kijk daarnaast altijd naar de datum waarop de plugin het laatst is bijgewerkt. Als dat langer dan een jaar geleden is kun je beter voor een alternatief gaan.

Deze informatie vind je overigens ook op de detailpagina van de betreffende plugin op WordPress.org. Daar vind je nog een ander interessant detail: het aantal (on)opgeloste problemen in de laatste 2 maanden. Je wilt het liefst een plugin kiezen met een hoog percentage opgeloste problemen, zodat je weet dat je geholpen wordt als je ergens tegenaan loopt. Daarbij moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat de plugin gratis is, dus daar moet je niet al te hoge verwachtingen van hebben. Veel plugins hebben ook een betaalde versie (meestal premium of pro genoemd), waarbij je extra funtionaliteiten en professionele support krijgt. Een bekende marktplaats voor premium plugins is CodeCanyon.

Er worden regelmatig updates uitgebracht voor plugins. Als er een update is staat er een cijfertje (het aantal beschikbare updates) achter “plugins” in het WordPress admin menu.

Zoals je hierboven al hebt gelezen staat er onder alle plugins die niet up to date zijn een gele balk met iets als “Er is een nieuwe versie van [naam plugin] beschikbaar. Bekijk versie [versienummer] details of nu bijwerken.“. Klik op “nu bijwerken” om de plugin direct bij te werken.

Je kunt ook alle plugins tegelijk bijwerken door in het WordPress admin menu het submenu item “updates” bij “Dashboard” te kiezen. Onder het kopje “plugins” vind je alle plugins waarvoor een update beschikbaar is. Selecteer alle plugins en klik vervolgens op “plugins bijwerken”. Nu worden alle plugins automatisch bijgewerkt. Houd er wel rekening mee dat je website tijdens deze procedure niet bereikbaar is.

Maak voordat je een update doet altijd een backup van je website bestanden en database zodat je snel terug kunt als er iets mis gaat. Sinds WordPress 5.5 is het voor veel plugins mogelijk automatische updates in te stellen (klik op de tekst “auto-updates inschakelen” achter de betreffende plugin naam).  Het is echter de vraag of dit verstandig is; het komt namelijk regelmatig voor dat een plugin na een update een conflict veroorzaakt met een andere plugin, je thema of WordPress zelf. Je ontvangt in zo’n geval wel een mailtje met daarin een link waarmee je alsnog toegang krijgt tot je site als die niet meer toegankelijk is.

Als je een plugin niet meer wilt gebruiken kun je hem deactiveren door in het overzicht van geïnstalleerde plugins op “deactiveren” te klikken bij de betreffende plugin. Als je zeker weet dat je de plugin helemaal niet meer wilt gebruiken kun je vervolgens op “verwijderen” klikken. Als je de plugin tijdelijk niet wilt gebruiken laat je hem gewoon staan en kun je hem later weer activeren, dan blijven de instellingen bewaard.

Je kunt vaak kiezen uit meerdere plugins voor een bepaalde functionaliteit. Installeer er gewoon eens een paar om te kijken welke jij het fijnste vind werken en probeer ze 1 voor 1 uit (dus niet allemaal tegelijk activeren). Als je een keuze hebt gemaakt kun je de rest weer verwijderen.

 

WordPress handleiding hoofdstuk 9 : Gebruikers

Je kunt in WordPress meerdere gebruikers aanmaken. Deze gebruikers kun je één van onderstaande rollen geven. Bij iedere rol horen bepaalde rechten.

De beheerder heeft de meeste rechten. Hij of zij kan alle berichten, pagina’s en media bewerken en kan bovendien alle instellingen in het WordPress admin menu wijzigen. Zo kan de beheerder nieuwe gebruikers aanmaken en hun rol of wachtwoord wijzigen, plugins installeren of verwijderen, een ander theme installeren enzovoorts.

Het spreekt voor zich dat de beheerder rol alleen gegeven moet worden aan degene die de website beheert.

De redacteur kan alle berichten en pagina’s op de website plaatsen en aanpassen, ook berichten en pagina’s die door iemand anders geschreven zijn. Daarnaast kan de redacteur alle media en reacties beheren.

De redacteur heeft geen toegang tot instellingen, plugins, widgets enzovoorts.

Redacteur is dus de ideale rol voor iemand die de content op je site beheert maar zich niet bezig houdt met updates, plugins of andere technische zaken.

Een auteur kan alleen berichten plaatsen (dus geen pagina’s). Hij kan ook alleen zijn eigen berichten aanpassen, dus niet de berichten van anderen.

Een auteur kan afbeeldingen of andere media toevoegen aan een bericht, maar hij kan geen afbeeldingen of andere media bewerken of verwijderen uit de mediabibliotheek. Ook reacties kunnen niet bewerkt of verwijderd worden door een auteur.

Auteur is een prima rol voor de persoon die nieuwsberichten plaatst of voor vaste gastbloggers.

Een schrijver kan berichten schrijven maar hij kan deze zelf niet publiceren. In plaats van de knop “publiceren” staat er bij iemand met de rol van schrijver “inzenden voor beoordeling”. Iemand met de rol van redacteur of beheerder moet het bericht vervolgens goedkeuren voordat het gepubliceerd wordt.

De schrijver rol is een prima rol als je een website hebt waar iedereen iets op kan schrijven, bijvoorbeeld een artikelsite of een site met veel eenmalige gastbloggers. Er is echter wel een nadeel bij deze rol: een schrijver kan zelf geen foto’s toevoegen dus dat zul je zelf moeten doen.

Een abonnee kan hetzelfde als een normale bezoeker, artikelen en berichten lezen en eventueel een reactie plaatsen dus. Een abonnee kan zelf dus geen berichten plaatsen of aanpassen. Het voordeel van een abonnee is dat je hem wel persoonlijk kan begroeten als hij is ingelogd, en hij kan een reactie plaatsen zonder alle gegevens in te vullen.

Alleen iemand met beheerder rechten kan een nieuwe gebruiker toevoegen in WordPress, of bestaande gebruikers bewerken. Dat doe je als volgt:

Klik op Gebruikers –> nieuwe toevoegen in het WordPress admin menu. Vul vervolgens de verplichte velden in en bepaal welke rol de nieuwe gebruiker krijgt.

In het gebruikersprofiel kunnen een aantal persoonlijke zaken worden ingevuld, zoals de naam, website, social media pagina’s enzovoorts. Verder kan de gebruiker zelf een ander wachtwoord instellen. Sinds WordPress 3.8 kan de gebruiker ook kiezen uit diverse kleurenschema’s voor de wordpress admin.

Een beheerder kan eveneens alle velden in het gebruikersprofiel van iedere gebruiker bewerken, en kan als extra ook de rol van de gebruiker wijzigen. Klik daarvoor op Gebruikers –> alle gebruikers en klik vervolgens op de gebruiker die je wilt bewerken.

Uit het oogpunt van beveiliging is het verstandig om een extra gebruiker aan te maken met de rol van schrijver, zelfs als je de enige bent die iets op de site schrijft.

Vervolgens geef je deze gebruiker op als auteur bij alle pagina’s en berichten. Als deze account dan gehackt wordt kan de hacker vrijwel niets doen op je site.

Je hoeft overigens niet in te loggen onder die gebruikersnaam, je vindt onder de WordPress editor namelijk een dropdown menuutje waarmee je een andere auteur kan kiezen (zie je dit veld niet? Klik dan rechts bovenin op “scherminstellingen” en vink vervolgens het vakje voor “auteur” aan). Log dus gewoon in met je normale account en wijs vervolgens de auteur met schrijversrechten aan het artikel toe.

Wil je zelf bepalen welke rechten een bepaalde rol, of zelfs een bepaalde gebruiker, heeft? Installeer dan de User Role editor plugin. Hiermee kun je ook nieuwe gebruikersrollen aanmaken.

Onder Instellingen –> algemeen in het WordPress admin menu kun je instellen welke rol nieuwe gebruikers standaard krijgen.

 

WordPress handleiding hoofdstuk 10 : Gereedschap

Na “Gebruikers” vind je het menu item “Gereedschappen” (voor versie 4.9.6 “extra” genoemd”) in het WordPress admin menu. In het Engels heet dit menu item “Tools”.
Je vindt hier de volgende items:

Het eerste subitem onder “extra” is “beschikbare middelen”. Daar staat echter maar 1 item in, en dat is onderdeel van het volgende item “importeren”.

Het tweede subitem van het menu extra is “importeren”. Hier vind je enkele handige tools om gegevens uit andere bestanden te importeren, zoals berichten van Blogger en Tumblr, RSS feeds of alle pagina’s, berichten, reacties, aangepaste velden, categorieën en tags van een andere WordPress site.

Om gegevens van een andere WordPress site te importeren moeten deze eerst geëxporteerd worden naar een WordPress export bestand. Dat doe je via het submenu “exporteren”.

Hier kun je kiezen wat je precies wilt exporteren. Vervolgens klik je op de button “Exportbestand downloaden”, waarna WordPress een bestand aanmaakt dat je op je computer kunt opslaan. Via de functie “importeren” kun je dit exportbestand vervolgens in een andere WordPress site importeren.

Als je overigens toegang hebt tot een MySQL admin kun je beter daar een export bestand van de database aanmaken en die importeren in de nieuwe database.

Sinds versie 5.1 bevat WordPress ook een kopje “sitediagnose”. Met dit handige hulpmiddel kun je zien hoe het gesteld is met de gezondheid van je site. Hier zie je onder andere of je WordPress versie up to date is, of je PHP versie up to date is en of de achtergrondprocessen van WordPress naar behoren werken. Als je iets onder het kopje “kritische problemen” hebt staan is het verstandig daar even aandacht aan te besteden.

Sinds versie 4.9.6 zijn er 2 nieuwe hulpmiddelen toegevoegd, waarvan de eerste “persoonlijke gegevens exporteren” is. Dit is een hulpmiddel waarmee je op verzoek van een gebruiker zijn of haar persoonlijke gegevens kunt opsturen, zoals dat vereist is onder de AVG. Zie dit artikel voor meer informatie over deze functie.

Dit werkt hetzelfde als bovenstaande functie, maar dan voor het verwijderen van alle persoonlijke gegevens.

Sommige plugins voegen hun instellingen menu toe onder “gereedschap”.

 

WordPress handleiding hoofdstuk 12 : WordPress updaten

Er wordt regelmatig een update uitgebracht voor WordPress, evenals voor de diverse plugins. Deze updates zorgen ervoor dat alles soepel blijft lopen, en dichten bovendien vaak
ook beveiligingslekken. Het is dus zeer belangrijk dat je minimaal 1 keer per maand alles up to date brengt.

Als er een update beschikbaar is voor WordPress zelf zie je dat in het dashboard zodra je inlogt. Er staat dan bovenin een melding “WordPress [versie] is beschikbaar! Nu bijwerken. Klik op “nu bijwerken” om de updateprocedure te starten. Je komt dan in het scherm hiernaast. Klik op de rood gemarkeerde knop om WordPress automatisch bij te werken naar de nieuwste versie.

Als het updaten klaar is wordt er een pagina geopend waarop je kunt zien wat er allemaal veranderd is. Vervolgens kun je weer gewoon verder werken in WordPress. Wees geduldig, ook als het lijkt alsof er niets gebeurt. Het updaten kan even duren.

Ook voor plugins wordt er regelmatig een update uitgebracht, zeker als er een nieuwe versie van WordPress is. Zie hoofdstuk 8 : plugins voor meer informatie hierover.

 

Hoe start ik met Sitebuilder?

Sitebuilder starten vanuit DirectAdmin (deze stap overslaan voor de demo)

Thema kiezen of lege sjabloon - wij kiezen lege sjabloon

Header toevoegen. Je kunt kiezen uit tientallen zelf aan te passen headers (bovenste deel die op alle pagina's wordt getoond.

Body toevoegen. Je kunt kiezen uit tientallen body's (je pagina inhoud)

Footer toevoegen. Je kunt kiezen uit tientallen footers (onderste deel die op alle pagina's wordt getoond)

Menu item en nieuwe pagina toevoegen. Geef een naam voor je nieuwe pagina. Selecteer Body inhoud verwijderen. (Een nieuwe body inhoud maak je daarna)

Toegevoegde pagina openen om te bewerken

Sla van je huidige pagina een concept op alvorens je naar je nieuwe pagina gaat om te bewerken.

Maak of voeg een nieuwe body inhoud toe voor je nieuwe pagina.

Publiceren van je website (online live zetten)

Klaar!

 

Hoe installeer ik VPN

1.Download de VPNClient | 2.Vul je username en password in | 3. Selecteer een server | 4. Klik op Switch on | 5. Verbonden

Het invullen van je VPN account en het selecteren van een server hoef je maar éénmalig te doen. (Let op: je kunt alleen van een server gebruik maken als er een vlaggetje bij staat). Daarna kun je wanneer nodig je VPN verbinding met één druk op de knop activeren en onbeperkt anoniem en veilig internetten. Check voor het browsen bovenaan je scherm (smartphone) of VPN is geactiveerd en wordt getoond. Bij enige tijd niet gebruik of na standby van je apparaat wordt de verbinding verbroken.

Let op, we geven geen garanties en geen ondersteuning bij problemen met het gebruik, omdat er niets gelogd wordt, op geen enkele wijze voor ons iets is te controleren of te onderzoeken. Het enige wat we kunnen doen is een wachtwoord resetten.

Hoe gebruik ik de Starter Templates?

In 10 eenvoudige stappen is je website gemaakt!

Stap 1: Login op je WordPress Dashboard (domein.nl/wp-admin)
Stap 2: Klik op Aan de slag of ga naar Weergave > Starter Templates
Stap 3: Bekijk de video en/of ga direct naar [Build Your Website Now]
Stap 4: Selecteer je favoriete pagebuilder (of gebruik gewoon de WordPress Block Editor)
Stap 5: Maak een keuze uit tientallen templates
Stap 6: Upload je logo
Stap 7: Wijzig algemene kleurstelling
Stap 8: Wijzig het standaard lettertype
Stap 9: Registreer je jezelf voor nieuwsbrieven van de makers (optioneel – niet verplicht)
            Kies voor voorbeeld content importeren of schakel uit voor een lege template
Stap 10: Je website wordt gemaakt
Je website is klaar voor gebruik!

Je website is geïnstalleerd en klaar om aangepast te worden met jouw teksten, lettertypes, kleuren en afbeeldingen.

Ga terug naar je WordPress Dashboard
Ga terug naar Pagina’s, klik op een pagina om te bewerken
Bij de eerste keer uitleg over de Block Editor van WordPress
Wijzig titel in bijvoorbeeld Mijn Website en sla de wijzigingen op
Wijzig eenvoudig teksten en afbeeldingen en klik op Updaten
Klik op pagina bekijken en zie het resultaat

Niet tevreden? Start de wizard opnieuw en kies een andere template
Tot slot

Voor het aanpassen van je titel en slogan ga je naar je WordPress Dasboard > Instellingen.

Voor de liefhebbers is er nog de Customizer (onder Weergave) waarin je bijna alles naar eigen wens kunt aanpassen.

Wil je niet de WordPress Starter gebruiken maar een geheel ander WordPress thema dan kan dat uiteraard ook.