Merkregistratie

Een veel voorkomende misvatting is dat ondernemers denken dat wanneer ze hun merknaam of handelsnaam hebben geregistreerd bij de Kamer van Koophandel en zelfs een domeinnaam hebben met dit merk, ze dan volledig beschermd zijn. Dat is helaas niet het geval.

Het registreren van je merknaam bij een merkenregister bewijst dat jij eigenaar bent van je merk en geeft je het recht dat alleen jij dit merk mag voeren in een bepaalde klasse waardoor je juridisch sterk staat bij eventueel gebruik door derden.

Heb je jouw merknaam en of logo nog niet geregistreerd dan kunnen wij dat voor je doen. Zonder tussenkomst van derden waardoor we tegen scherpe tarieven deze diensten kunnen aanbieden. We kunnen ook Europees en wereldwijd merken registreren. 

Hoe werkt het?

Besluit wat je wilt laten registreren. Alleen je merknaam, alleen je beeldmerk (logo) of beide.

Stap 1: Controleer vóór registratie of je merk al bestaat 

Voorkom ingewikkelde juridische situaties en zoek van tevoren uit of je merk al bestaat. Of een merk dat erg op jouw merk lijkt. En let op dat er geen merk van een ander bedrijf in de naam voor jouw bedrijf, product of dienst staat. 

Zo controleer je of je merk al bestaat:  

  • Check je merk in het BOIP Merkenregister.  
    Vul de naam en/of het logo van je merk in en controleer of ze al bestaan – of variaties daarop.  

  • Kijk in het Handelsregister. 
    Daarin staan alle bedrijven en rechtspersonen die aan het economisch verkeer deelnemen. 

  • Zoek goed op internet.  
    Soms staat een merk níet in het BOIP Merkenregister maar wordt het wél actief gebruikt binnen een bepaalde branche. Daar moet je ook rekening mee houden. 

Stap 2: Kies een onderscheidend merk

Je registreert je merk omdat je de elementen wilt vastleggen en beschermen waaraan klanten jou en je producten of diensten herkennen. Het héle merk moet nu en in de toekomst onderscheidend zijn: of je nu een woordmerk kiest, een beeldmerk of een beeldmerk met woordelementen. 

Zo check je of je merk onderscheidend is: 

  1. Je merk mag niet beschrijvend zijn. 
    Je merk moet méér doen dan alleen je product of dienst beschrijven. Dus niet de naam ‘Biomild’ voor yoghurt met een milde smaak. Maar wel ‘Mona’ voor yoghurt. En geen plaatje van een vis voor een vishandel.

  1. Je merk mag niet misleidend zijn.  
    De consument mag niet misleid worden door een naam of logo. Dus geen logo met een duidelijke afbeelding van koffie, als merk voor thee of slaapmiddelen.

  1. Je merk mag niet bestaan uit een aanprijzing.
    Je merk mag niet alleen maar een waardeoordeel zijn. Dus niet: ‘de beste’ of ‘de lekkerste’.

Stap 3: Kies je producten en/of diensten

Je registreert een merk voor specifieke producten en diensten. Je merk is alléén beschermd voor de producten en diensten in de klassen die jij kiest. Er zijn 45 klassen:

  • Klasse 1-34 staan de producten.
  • Klasse 35-45 staan de diensten.

Het complete overzicht vind je hier: Nice Class Headings – TMclass (europa.eu).

3 tips bij het kiezen van producten en/of diensten: 

  1. Kies alleen de producten en/of diensten waarvoor je het merk ook echt gaat gebruiken.
    Als je binnen 5 jaar het merk niet hebt gebruikt voor alle producten en/of diensten die je hebt gekozen, dan loop je een risico: een ander kan dan het bezwaar maken dat jouw merk hiervoor geregistreerd is. 

  2. Na publicatie van je merk kun je geen andere producten of diensten toevoegen. 
    Als je concrete plannen hebt om binnen 5 jaar nieuwe producten en/of diensten te leveren, dan is het verstandig dat gelijk aan te geven. Heb je geen concrete plannen maar breid je op een gegeven moment je dienstverlening toch uit, dan moet je een nieuwe merkaanvraag doen. 

  3. Maak gebruik van de zoekfunctie bij het kiezen van producten en/of diensten.  
    Via de zoekfunctie zoek je naar goedgekeurde termen. Vink deze termen aan en voeg ze toe aan je merkaanvraag. Als je zelf termen bedenkt, duurt de aanvraagprocedure langer.

Kosten

Kosten van merknaam of beeldmerkregistratie Benelux

Het aantal klassen dat je kiest, bepaalt hoeveel je betaalt voor je registratie: 

  • Registratie 10 jaar voor 1 klasse €244,-
  • Voor de 2e klasse betaal je €27,-
  • Voor elke klasse extra betaal je €81,-
  • Vooronderzoek, advies en aanvraagkosten €150,-

Kosten van merknaam of beeldmerkregistratie  EU

Het aantal klassen dat je kiest, bepaalt hoeveel je betaalt voor je registratie: 

  • Registratie 10 jaar voor 1 klasse €820,-
  • Voor de 2e klasse betaal je €50,-
  • Voor elke klasse extra betaal je €150,-
  • Vooronderzoek, advies en aanvraagkosten €275,-
 

De registratiekosten bij BOIP dienen vooraf te worden betaald. Als je merk onvoldoende onderscheidend is, en niet voldoet aan bovenstaande voorwaarden dan zal de aanvraag worden afgewezen en krijg je de betaalde kosten niet terug. Dat zijn de standaardvoorwaarden van alle merkregisters. Wij kunnen de aanvraag met een vooronderzoek beoordelen op haalbaarheid maar kunnen niet garanderen of daarna de aanvraag wordt goedgekeurd!

Aanvraag vooronderzoek merkregistratie

Gebruik dit formulier om je aanvraag vooronderzoek in te dienen. Na het advies besluit je zelf of je overgaat tot registratie van je merk.

De aanvraag is ingediend, en dan?

Controle formele vereisten
BOIP controleert of je aanvraag voldoet aan de depotvereisten merkregistratie. Als deze in orde zijn stelt BOIP de depotdatum vast. Daarna volgt een inhoudelijke controle op de classificatie. Dit betekent dat BOIP checkt of de producten en diensten duidelijk zijn omschreven en in de juiste klasse zijn ingedeeld. Dit duurt 2 tot 4 weken.

Publicatie
Als je merk voldoet aan de depotvereisten en de inhoudelijke controle van de producten en diensten waarvoor je jouw merk wilt vastleggen is verricht, publiceren wij je aanvraag officieel in het BOIP Merkenregister. Zijn de depotvereisten niet in orde, dan nemen wij contact met je op; vaak met de vraag om extra informatie. Als BOIP de informatie niet (tijdig) ontvangt, wordt je aanvraag afgewezen. Je krijgt het bedrag dat je al betaald hebt, dan niet terug.

Oppositie/Periode bezwaar
Vanaf de datum van publicatie start de termijn van twee maanden waarbinnen andere eigenaren (houders) met eerder geregistreerde of aangevraagde merken voor dezelfde of soortgelijke producten of diensten een bezwaar (oppositie) kunnen indienen tegen jouw merkaanvraag. De oppositieperiode is 2 maanden.

Inhoudelijke toetsing
Vervolgens checkt BOIP of jouw merk een merk is volgens de wettelijke regels. Is dit niet het geval, danwordt je aanvraag geheel of alleen voor bepaalde producten en/of diensten geweigerd. In geval van een gehele weigering krijg je de kosten van je aanvraag niet terug. Wel kun je binnen zes maanden schriftelijk bezwaar maken tegen de weigering. BOIP beoordeelt jouw bezwaar. Als je bezwaar onvoldoende reden is om de weigering terug te draaien, volgt een definitieve weigeringsbeslissing. Tegen deze definitieve beslissing kan beroep worden ingesteld bij het Benelux-Gerechtshof.

Er bestaat tegen extra betaling ook een mogelijkheid tot een spoedaanvraag. Neem contact met ons op voor meer informatie.

BOIP Trademark Alert

BOIP Trademark Alert is een online alarmservice voor merken. Je sluit een abonnement af en krijgt daarna automatisch een melding zodra iemand een merk aanvraagt dat lijkt op jouw merk. In het overzicht van jouw BOIP Trademark Alert zie je om welk merk het gaat. Je kunt dat merk ook volgen. Dan blijf je op de hoogte wat er met het merk gebeurt. Zo kun je op tijd in actie komen wanneer iemand inbreuk maakt op jouw merk. 

  • Abonnement BOIP Trademark Alert €53,- per jaar

Meer informatie of advies?

Stel je vraag dan nemen we z.s.m. contact met je op!

NB: Niet voor het melden van problemen of storingen! Ben je al klant bij ons neem dan contact op via de klantenservice