Hoe kan ik spam voorkomen?

95% mailverkeer is spam

Inmiddels is ruim 95% van al het e-mailverkeer spam. Helemaal voorkomen is daardoor helaas niet mogelijk. Spammers proberen verder natuurlijk zoveel mogelijk manieren uit om spamfilters voor de gek te houden. Als je pas net een e-mailadres hebt aangemaakt, kan het zo zijn dat het filter je mailgedrag nog niet doorheeft. Het filter leert namelijk sneller naarmate je meer e-mail ontvangt. Het moet dus eerst een beetje op stoom komen.

Je kunt in het Control Panel bij de instellingen van het spamfilter verder nog blacklists aanmaken van mailadressen waarvan je geen mail meer wilt ontvangen. Je kunt daarbij ook mail van een compleet domein blokkeren door gebruik te maken van *@domeinnaam.nl of *@*.br om bijvoorbeeld alle mail afkomstig van .br-domeinnamen tegen te houden.

Consumentenbond: Spam voorkomen
  1. Mailadres niet online plaatsen. Ga voorzichtig om met je e-mailadres. …
  2. Selectief afmelden. …
  3. Gebruik webmail. …
  4. Ander e-mailadres. …
  5. Aliassen aanmaken en filteren. …
  6. Spamfilter. …
  7. Strenger Outlook. …
  8. Afbeeldingen blokkeren.

Lees artikel consumentenbond:
https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/spam-blokkeren-en-voorkomen

Rijksoverheid: Spam voorkomen
  1. Zet uw e-mailadres of telefoonnummer niet op sociale media, fora of op een andere website.
  2. Vraagt een bedrijf of organisatie om uw e-mailadres? …
  3. Meld u af voor ongevraagde berichten, of geef er geen toestemming voor (opt-out).
  4. Klik nooit op een link die u niet vertrouwt.

Lees artikel Rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/wat-doen-tegen-spam

Actueel spamoverzicht en melden spam bij de fraudehelpdesk
https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/