💬 Een funnel (of trechter) is een marketingmodel dat beschrijft hoe je potentiële klanten stap voor stap begeleidt richting een gewenste actie—zoals een aankoop, inschrijving of contactaanvraag. Het idee is dat je begint met een brede groep mensen (bovenaan de funnel) en ze geleidelijk filtert en overtuigt tot alleen de meest geïnteresseerden overblijven (onderaan de funnel).
De fasen van een typische funnel
Hier zijn de meest gebruikte stappen in een funnel:
Fase | Doel | Voorbeeldactie |
---|---|---|
Awareness | Mensen laten kennismaken met je merk | Advertentie, blog, social post |
Interest | Interesse wekken in je aanbod | Gratis e-book, webinar, nieuwsbrief |
Desire | Verlangen opwekken naar je product | Testimonials, case studies |
Action | De klant tot actie aanzetten | Aankoop, inschrijving, aanvraag |
Dit wordt ook wel het AIDA-model genoemd.
Waarom is een funnel zo krachtig?
- Je automatiseert je verkoopproces
- Je bouwt vertrouwen op vóór je iets verkoopt
- Je kunt gerichter communiceren per fase
- Je verhoogt je conversiepercentage
Een goed ingerichte funnel werkt zelfs terwijl jij slaapt—denk aan een gratis weggever die leidt naar een reeks e-mails en uiteindelijk een aanbod