google algorithm updates

Herstellen van een Google-update

Als je merkt dat je site is gedaald of verdwenen uit de zoekresultaten van Google, denk je misschien dat je bent getroffen door een update van de algoritmen van Google. Je hebt dit misschien al gemerkt door simpelweg in Google te zoeken naar je zoekwoorden of dankzij rankingtrackingsoftware zoals SEOPress Insights, die aangaf dat je site van de ene op de andere dag minder hoog in de ranking stond.

Voordat u tot de conclusie komt dat een update van het algoritme van Google de hoofdoorzaak is van de wijzigingen in uw ranking, moet u mogelijk de mogelijkheid uitsluiten dat er indexeringsproblemen zijn of dat grote wijzigingen aan uw site een negatieve invloed hebben gehad op de ranking.

Wat een Google-update voor uw SEO kan betekenen

Ranking in Google wordt uitgevoerd elke keer dat een gebruiker een zoekopdracht uitvoert. Meer dan 100 signalen kunnen worden gebruikt om pagina’s te evalueren en te rangschikken in organische resultaten. Scores en ranking worden berekend met behulp van wiskundige algoritmen en Google werkt deze algoritmen regelmatig bij om de zoekresultaten te verbeteren. Google communiceert niet over alle wijzigingen die het aanbrengt in rankingsystemen en sommige rankingsystemen blijven geheim, maar heeft onlangs uitgebreide documentatie over systemen en updates gepubliceerd in Google Search Central (niet te verwarren met Google Search Console).

Google's gids voor algoritmen in Google Search Central
Google’s gids voor algoritmen in Google Search Central

Tijdens een grote update van het Google-rankingsysteem kunnen de resultaten in zoekmachines drastisch veranderen. Er zullen winnaars zijn, die hoger in de zoekresultaten komen, en verliezers, die lager in de zoekresultaten komen. Door regelmatig te werken aan je zoekmachineoptimalisatie en de best practices van Google te volgen , kun je hopen dat je elke keer wint, maar helaas is dit niet altijd het geval.

Toch is het veel waarschijnlijker dat sites die de best practices van Google niet volgen, in de ranglijst zakken na een Google-update dan dat sites die regelmatig moeite doen om hun SEO te optimaliseren.

Op de hoogte blijven van Google-updates

Als u een website beheert, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van Google-updates. Google biedt een dashboard met wijzigingen in Google Zoeken, dat aangeeft wanneer updates zijn gelanceerd en hoe lang het duurde voordat ze werden uitgerold. De pagina ‘Wat is er nieuw in Google Search Central’ is ook nuttig.

Op X (voorheen Twitter) kunt u Google Search Central volgen via @googlesearchc en Google Search Liaison via @searchliaison (deze laatste is ook actief op Mastodon , Threads en Bluesky ). Deze socialemedia-accounts zijn handig voor informatie over updates en u kunt er ook antwoorden op vragen over updates vinden.

De start- en einddatum van updates zijn belangrijk, want als je de data waarop je ranking verloor (zoals bijvoorbeeld weergegeven in SEOPress Insights) kunt correleren met de uitroldata van een Google-update, kun je afleiden dat deze specifieke update het probleem veroorzaakte. De onderstaande schermafbeelding toont een zoekwoord dat in april 2023 dramatisch aan ranking verloor. Als we ons Google Nieuws van april raadplegen , zien we dat dit mogelijk verband houdt met de Review Update van april 2023 , die de uitbreiding van dit nieuwe rankingsysteem naar nieuwe talen markeerde.

SEOPress Insights-rapport toont een daling van de zoekwoorden in de ranking
SEOPress Insights -rapport toont een daling van de zoekwoorden in de ranking

Hoe te reageren op verschillende soorten updates

Houd er rekening mee dat correlatie tussen rangschikkingsdalingen en de data van rangschikkingsupdates niet automatisch causaliteit betekent. Er is alleen een grotere kans dat veranderingen die in deze periode plaatsvinden, het gevolg zijn van de update.

Een veelgehoorde en zeker verstandige aanbeveling van veel SEO-experts is om niet te reageren op wijzigingen in de ranking tijdens de uitrol van een Google-update. Zoekresultaten kunnen tijdens een uitrol fluctueren en je site kan dagelijks stijgen en dalen. Pas nadat een update is uitgerold (en mogelijk een paar dagen daarna) worden de resultaten stabiel en kun je echt weten of je door de update bent “getroffen”. Sommige experts suggereren ook dat Google websites detecteert die grote wijzigingen doorvoeren tijdens updates om ze nog verder te straffen!

Zodra u een goed idee hebt van het type update dat van invloed is op uw ranking, vindt u hier een korte handleiding over hoe u in elk geval moet reageren.

Hoe u kunt herstellen van een Google Core-update

Google gebruikt de term ‘kern’ om te verwijzen naar de belangrijkste systemen die de basis vormen voor ranking. Deze systemen omvatten PageRank, sitekwaliteit en automatische scoring met betrekking tot EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness) .

Kernupdates worden met regelmatige tussenpozen (meestal elke drie maanden) geïntroduceerd en zouden inhouden dat de scores voor belangrijke aantallen sites en pagina’s opnieuw worden berekend.

Sites die na een Core Update dramatisch posities verliezen in de zoekresultaten, kunnen zich voorstellen dat Google om de een of andere reden het vertrouwen in hun site heeft verloren. Redenen hiervoor kunnen zijn het verlies van belangrijke links, wijzigingen in de status van de organisatie achter de website of wijzigingen in pagina’s over de organisatie en auteurs. Het kan ook worden veroorzaakt door onnauwkeurige, verouderde of lage kwaliteit content op de website.

Het eerste wat je moet controleren na een verlies in ranking, is ervoor te zorgen dat iemand die de website bezoekt de organisatie erachter gemakkelijk kan identificeren (het ontbreken van juridische kennisgevingen of het instellen van nofollow op pagina’s met juridische kennisgevingen kan leiden tot een daling in ranking na een Core Update). Lees ons artikel over het optimaliseren van WordPress-sites voor Google EAT voor veel goede tips om je site op deze punten goed te keuren. Controleer ook de content op de website om er zeker van te zijn dat deze niet onjuist of van lage kwaliteit is.

Zodra u potentiële problemen op uw site hebt gevonden en gedetecteerd, moet u helaas wachten op de volgende Core Update, zodat Google uw site opnieuw kan evalueren en de ranking kan verbeteren.

Herstellen van een spam-update

Google heeft systemen die 24/7 spam detecteren, maar kondigt soms grote updates voor deze systemen aan. Deze updates hebben invloed op de ranking tijdens de uitrol en later.

Als uw site tijdens een spamupdate in de zoekresultaten daalt, is de eerste belangrijke stap om te bepalen of de update betrekking had op content of links. Deze informatie wordt vaak gedeeld in berichten op X van Google of op de Google Search Central-blog.

Zodra u deze informatie heeft, moet u eerlijk beoordelen of u Google opzettelijk spamt met links of content. U kunt het spambeleid van Google raadplegen en nagaan of u een aantal daarvan hebt overtreden. Gevallen van foutpositieve resultaten zijn zeer zeldzaam, maar sommige vormen van spam kunnen per ongeluk of zonder medeweten van de website-eigenaren zijn gedaan.

Als je te maken krijgt met een spamupdate, kan dit betekenen dat je site automatisch een straf krijgt, waardoor deze wordt gedegradeerd of uit de zoekresultaten wordt verwijderd. Om een ​​eerlijkere ranking te krijgen, kun je proberen spamcontent of links te verwijderen en hopen dat Google de straf opheft. In tegenstelling tot handmatige acties kun je geen beoordeling aanvragen.

Herstellen van een nuttige inhoudsupdate

Nuttige content is een nieuw systeem van Google dat AI gebruikt om niet-nuttige content te detecteren. Het wordt beschreven in het document ‘ Google Search’s Helpful Content System and Your Website’ . Dit systeem richt zich niet direct op door AI gegenereerde tekst en afbeeldingen, maar het is een van de manieren waarop Google de toenemende hoeveelheid content die op websites wordt gepubliceerd met behulp van AI kan bestrijden.

Pagina’s die als nutteloos worden beschouwd, kunnen in de rangschikking dalen. Sites die te veel nutteloos pagina’s hebben, kunnen een straf krijgen waardoor alle pagina’s op de site in de zoekresultaten worden verlaagd, ook als deze pagina’s niet als nutteloos worden beschouwd.

Vanuit SEO-perspectief is nutteloze content waarschijnlijk synoniem met overgeoptimaliseerde content. Artikelen die voldoen aan SEO-aanbevelingen kunnen te langdradig zijn. Marie Haynes gaf aanbevelingen over hoe te herstellen van de Nuttige Content Update van december 2022 : “Een zoeker die zich afvraagt ​​’hoe repareer ik mijn grasmaaier’, hoeft niet te leren ‘wat een grasmaaier is’.” Uitgebreide content kan goed zijn. Maar het is niet altijd het meest nuttig. Google wil zoekers relevante en nuttige content tonen.”

Om te herstellen van een Nuttige Content Update (ook wel HCU genoemd), moet u uw content grondig beoordelen en gesprekken voeren met contentproducenten over hoe zij content produceren (gebruiken ze AI?). De checklist van Google kan u helpen uw content te beoordelen vanuit het perspectief van Google. Corrigeer of verwijder content die u als niet-nuttig beschouwt.

Checklist voor het evalueren van content na een nuttige contentupdate
Checklist voor het evalueren van content na een nuttige contentupdate

Sites die te maken krijgen met een straf voor nuttige content, verliezen de straf mogelijk pas na enkele maanden, zelfs als ze de problemen snel verhelpen. Dit komt doordat dit signaal voor veel sites niet vaak opnieuw wordt berekend.

Professionele hulp krijgen

Google Update-herstel is een specialistische SEO-service. Niet alle SEO-consultants kunnen u hiermee helpen.

Als u professionele hulp zoekt, let dan op de bewezen staat van dienst van andere cliënten wat betreft herstel.

SEOPress + Insights bestellen

Handleiding: Search Engine Optimization (SEO) zelf doen

SEO volledig uitbesteden met onze SEO Service