seo ai

Google AI-modus wordt de standaardzoekmodus met Chrome-update

Er wordt gevreesd dat websites enorm veel organisch verkeer van Google zullen verliezen als de AI-modus de standaardreactie van Google wordt op zoekopdrachten van gebruikers. Adverteerders die Google Ads gebruiken, weten ook niet precies hoe AI-modusadvertenties werken en zullen waarschijnlijk niet positief staan ​​tegenover het verdwijnen van bestaande zoekresultaten.

Het artikel ” Google AI Mode wordt mogelijk binnenkort de standaardzoekervaring van Google “, gepubliceerd door Search Engine Land op 7 september , dwong Google Vice-President Robby Stein tot een ontkenning op X. Het oorspronkelijke nieuwsbericht was gebaseerd op een eerdere publicatie op hetzelfde sociale netwerk, waarin Google Product Manager Logan Kilpatrick een gebruiker op X leek te vertellen dat de AI Mode “binnenkort” Google’s standaardzoekresultaat zou worden.

De AI-modus, gelanceerd in mei , is een nieuwe AI-chatfunctie voor zoekopdrachten die momenteel beschikbaar zijn binnen Google Zoeken als alternatief voor traditionele zoekresultaten met “tien blauwe links”. De functie is onlangs gelanceerd met een eigen URL op https://google.com/ai en is inmiddels beschikbaar in 180 landen en 7 talen (Engels, Hindi, Indonesisch, Japans, Koreaans, Portugees (Brazilië) en Spaans).

Er wordt gevreesd dat websites enorm veel organisch verkeer van Google zullen verliezen als de AI-modus de standaardreactie van Google wordt op zoekopdrachten van gebruikers. Adverteerders die Google Ads gebruiken, weten ook niet precies hoe AI-modusadvertenties werken en zullen waarschijnlijk niet positief staan ​​tegenover het verdwijnen van bestaande zoekresultaten.

Op 18 september kwam het nieuws naar buiten dat de nieuwe versie van Chrome de AI-modus zou integreren in de adreszoekbalk, waardoor het bijna de standaard zoekmodus op de desktop zou worden. Het artikel, gepubliceerd op de blog The Keyword, Chrome: The browser you love, reimagined with AI en hieronder te zien in een YouTube-video, toont nieuwe functies die vanaf eind september beschikbaar zijn voor Chrome-gebruikers in de VS. Dit volgt op de release van Perplexity’s AI-browser Comet in juli en geruchten dat OpenAI binnenkort een eigen browser zal uitbrengen om te concurreren met Chrome.

De nieuwe versie van Chrome integreert een AI-browserassistent van Gemini met agentische functionaliteit. De adresbalk van Chrome (die Google nu de Omnibox noemt) wordt ook gepimpt door AI met de toevoeging van contextuele suggesties en de uitnodiging om naar de AI-modus te gaan om een ​​vraag te beantwoorden. Het lijkt erop dat het typen van een vraag en op Enter drukken gebruikers nog steeds naar de traditionele zoekresultaten brengt, maar de AI-modus wordt met deze wijziging veel prominenter.

Volledige video https://www.youtube.com/watch?v=R0RsU0OlX-o